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Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw
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Pagina 26 di 61

Autore:  cometa rossa [ gio mar 28, 2019 2:47 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Su 4r attualmente in edicola c'è un articolo di Pellegrini, rifacendosi alle parole dell'Ad Fca "Manley: noi in ritardo sulle Ev? Forse sono gli altri ad essere in anticipo" sul discorso auto elettrica. Stringendo stringendo o arrivano incentivi stra robusti oppure sono più ombre che luci, perchè difficilmente decolleranno le vendite delle elettriche pure.

Nel mentre "il futuro è adesso" Audi e tron in autostrada, prova di 4r, ha un'autonomia di 239 km; vale a dire che quando ne hai fatti 180 cominci a pensare alla ricarica. Significa che in un Milano-Cortina devi ricaricare due volte, dato che in salita "berrà" pure più che in autostrada.

Autore:  Multiplone [ gio mar 28, 2019 2:51 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

cometa rossa ha scritto:
Su 4r attualmente in edicola c'è un articolo di Pellegrini, rifacendosi alle parole dell'Ad Fca "Manley: noi in ritardo sulle Ev? Forse sono gli altri ad essere in anticipo" sul discorso auto elettrica. Stringendo stringendo o arrivano incentivi stra robusti oppure sono più ombre che luci, perchè difficilmente decolleranno le vendite delle elettriche pure.

Nel mentre "il futuro è adesso" Audi e tron in autostrada, prova di 4r, ha un'autonomia di 239 km; vale a dire che quando ne hai fatti 180 cominci a pensare alla ricarica. Significa che in un Milano-Cortina devi ricaricare due volte, dato che in salita "berrà" pure più che in autostrada.


Più che altro, pesa quasi 2800kg :ridi

Autore:  cometa rossa [ gio mar 28, 2019 3:11 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Se non ho capito male 700 di sole batterie. Mi sa che rigenera parecchio, in discesa, a frenare tutta quella massa.

Con 4 passeggeri a bordo ed i bagagli sei quasi al limite della patente B

Autore:  mauro65 [ gio mar 28, 2019 3:17 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

cometa rossa ha scritto:
Su 4r attualmente in edicola c'è un articolo di Pellegrini, rifacendosi alle parole dell'Ad Fca "Manley: noi in ritardo sulle Ev? Forse sono gli altri ad essere in anticipo" sul discorso auto elettrica. Stringendo stringendo o arrivano incentivi stra robusti oppure sono più ombre che luci, perchè difficilmente decolleranno le vendite delle elettriche pure.
SM vedeva lontano su questo ed altri punti. Dalla progettazione Ferrari: "l'elettrificazione è una inutile sperimentazione di massa a carico dell'utenza"

Autore:  cometa rossa [ gio mar 28, 2019 3:22 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

mauro65 ha scritto:
cometa rossa ha scritto:
Su 4r attualmente in edicola c'è un articolo di Pellegrini, rifacendosi alle parole dell'Ad Fca "Manley: noi in ritardo sulle Ev? Forse sono gli altri ad essere in anticipo" sul discorso auto elettrica. Stringendo stringendo o arrivano incentivi stra robusti oppure sono più ombre che luci, perchè difficilmente decolleranno le vendite delle elettriche pure.
SM vedeva lontano su questo ed altri punti. Dalla progettazione Ferrari: "l'elettrificazione è una inutile sperimentazione di massa a carico dell'utenza"



Secondo Pellegrini, opinione che al momento condivido, al netto di eventuali ulteriori incentivi, stiamo arrivando al paradosso di un'offerta infinitamente superiore alla domanda.
E siccome il mercato lo fa la domanda e non l'offerta, vedremo.

Autore:  mauro65 [ gio mar 28, 2019 3:32 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

cometa rossa ha scritto:
E siccome il mercato lo fa la domanda e non l'offerta, vedremo.
Su questo nutro qualche dubbio, vedere alla voce balloon :leggi

Autore:  daimlerchrysler [ gio apr 11, 2019 10:57 am ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

finalise its new model strategy by this summer, with a renewed focus on its credentials as a maker of grand touring vehicles and SUVs, and no ‘pure sports cars’.

Werner Tietz, Bentley’s board member in charge of engineering, has revealed that the company has decided not to pursue any of the themes explored by the EXP 10 Speed 6 sports car or electric EXP 12 Speed 6e roadster concepts shown by its former management.


Instead, the Crewe firm, now led by Briton Adrian Hallmark, will look to expand its GT lineup. “The concept positioning was not something that fits with our future strategy now,” said Tietz. “Pure sports cars are not a topic for us now.

“Since joining, our first move has been to work on the current range, and to set a better cadence for launching products at spaced intervals. Now we are looking at what future possibilities there are.”

Tietz declined to elaborate on specifics, but said any new products would need to broaden the firm’s spectrum of buyers, rather than sell additional cars to them.

“The first thing we want to be sure of is that we have a GT car in every segment, and it is not certain if we are there now,” he added.

“There is more potential in that segment, I think. Bentley can offer something unique, particularly around delivering cars with a sport edge that can, at the push of a button, transform into a luxury, refined car.



OUR VERDICT
Bentley Bentayga
Bentley Bentayga
The big-in-every-way Bentley SUV lands. We assess the impact of this most luxurious of luxury SUVs, which has few direct rivals with which to compare


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“There is some potential when you look at SUVs too, especially around a car larger than the Bentayga if you consider its value to the Chinese and American markets. So, yes, that is one opportunity we are exploring. Bigger cars are an interesting avenue for Bentley – for now, we are not thinking about doing anything smaller, as that’s not what we’re about.”

Reports had suggested that Tietz was considering a smaller, battery-electric crossover as an urban-focused model, but he said: “We are investigating several concepts for electrification, but for now the promise is that we will offer a plug-in version of every car we have on sale today by 2025. Our research suggests that is what customers want now.

“An electric, city-focused car is one idea we are thinking about, it’s true. But it is just a concept in our minds. But would an electric car have to be a new car line, or a successor to something we already have? What kind of range does an urban car need to have? There are so many directions we need to consider rather than just saying ‘we will make an electric car’.”

Tietz added: “It is by no means certain that battery-electric is the right way to go. One point we see is that some cars in our line-up – the Bentayga, for instance – is used for towing horseboxes and boats. With the current EV technology, that wouldn’t work.

“So we are looking for a step in technology that doubles battery capability. We have looked at solid-state batteries for nearly five years now – they should be able to achieve these goals, but they are not yet ready. If solid state achieves its goals, then it becomes interesting – but only then.

“That’s why we are also evaluating fuel cell technology constantly, even if it is probably 10 years away from reaching a point that it can be practical, and also seeing what possibilities there are with the development of synthetic fuel.”

Tietz highlighted the potential for synthetic fuels to be made using clean energy, such as wind power, as being especially appealing.

“The evidence is that these fuels could be CO2 neutral, and that raises interesting possibilities,” he said. “We see the airline industry looking into this quite seriously – the electric plane doesn’t look like becoming a large-scale reality soon – and that could help us open up possibilities. We have open minds.”

Tietz said Bentley would give clues to its future direction at events coinciding with its 100th anniversary celebrations in July.


Nell’ambito dell’impero di Wolfsburg la provincia in pessimo stato di salute è Bentley. Il direttore dello sviluppo tecnico ha ammesso che non ci saranno veicoli sportivi ma solo elettrici e altri suv. Il disastro della Bentayga non gli deve essere bastato.

Autore:  mauro65 [ gio apr 11, 2019 12:10 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Fino a quando le casse VW riusciranno a sopportare queste avventure?

Autore:  daimlerchrysler [ gio apr 11, 2019 3:44 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

mauro65 ha scritto:
Fino a quando le casse VW riusciranno a sopportare queste avventure?


Nonostante il disastro del dieselgate Vw ha ancora un’ampia liquidità però non c’ è alcuna voglia di sopportare le perdite di Crewe. La vecchia dirigenza di Bentley aveva promesso profitti per 150 milioni di euro, le perdite del 2018 sono state pari a 280.
Persino il clan Piech-Porsche ha minacciato Bentley, dato che alcuni assets del gruppo saranno venduti nei prossimi anni una rapida ristrutturazione e’ necessaria.

Autore:  mauro65 [ gio apr 11, 2019 4:46 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

daimlerchrysler ha scritto:
Nonostante il disastro del dieselgate Vw ha ancora un’ampia liquidità però non c’ è alcuna voglia di sopportare le perdite di Crewe. La vecchia dirigenza di Bentley aveva promesso profitti per 150 milioni di euro, le perdite del 2018 sono state pari a 280.
Persino il clan Piech-Porsche ha minacciato Bentley, dato che alcuni assets del gruppo saranno venduti nei prossimi anni una rapida ristrutturazione e’ necessaria.
daimlerchrysler ha scritto:
Il direttore dello sviluppo tecnico ha ammesso che non ci saranno veicoli sportivi ma solo elettrici e altri suv. Il disastro della Bentayga non gli deve essere bastato.
Non c'è due senza tre: se Bentley+Suv=disastro, ci aggiungono la componente elettrica e rischiamo di vedere la storica B alata andare a tenere compagnia al Grifone coronato :(2

Autore:  fritz287 [ ven apr 12, 2019 11:43 am ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

daimlerchrysler ha scritto:
Il disastro della Bentayga non gli deve essere bastato.


E' brutta in culo.
Si sono pure sporcati di nafta le mani.
E' uscito l'Urus.

Un minimo di speranza dell'umanità rimane...

Autore:  daimlerchrysler [ ven apr 12, 2019 3:45 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Des numeros interessants chez Autocar, les voitures les plus vendues du group par marque en 2018:

VW:

Tiguan - 861.331
Polo/Virtus - 855.179
Golf - 805.752

Audi:

A4 - 344.623
A3 - 304.903
Q5 - 298.645

Skoda:

Octavia - 400.210
Rapid - 195.270
Fabia - 186.213

Seat:

Leon - 159.486
Ibiza - 120.287
Arona - 110.926

Porsche:

Macan - 93.953
Cayenne - 79.111
911 - 36.236

Bentley: 1 - Bentayga - 4072; 2 - Continental GT - 2841; 3 - Flying Spur - 1627

Lamborghini: 1 - Urus - 2565; 2 - Huracan - 1669: 3 - Huracan Spyder - 1121

Da Autocar i modelli più venduti per marchio, la Urus è partita benissimo.

Autore:  ste79 [ ven apr 12, 2019 3:48 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

4072 Bentayga :piangi2

Autore:  daimlerchrysler [ ven apr 12, 2019 4:02 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

ste79 ha scritto:
4072 Bentayga :piangi2



Per quelli che la odiano è andata bene, prevedevano di venderne 6.000. Secondo l’azienda (Cicero pro domo suo) il WLTP ha causato un forte ritardo nelle consegne.

Autore:  Multiplone [ ven apr 12, 2019 4:34 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Tiguan is the new Golf

Autore:  daimlerchrysler [ lun mag 13, 2019 8:47 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Investments of just under one billion euros planned to set up battery cell production facility with partner in Lower Saxony
Volkswagen begins concrete negotiations for a new multibrand plant in Europe
Forward-looking industrial solution for MAN Energy Solutions (ES) and RENK AG to be developed
IPO of TRATON SE planned before 2019 summer break
The Supervisory Board and Board of Management of Volkswagen AG took important decisions for the future of the Volkswagen Group today. As part of its electrification offensive the Volkswagen Group is to move forward with setting up a battery cell production facility in Europe under a partnership. To that end, the Supervisory Board approved investments of just under one billion euros at today’s meeting. It is planned to locate a battery cell production facility in Lower Saxony (Salzgitter). It was also decided to begin concrete negotiations on the planned new multibrand plant in Europe with the remaining potential locations. In addition, the Supervisory Board requested the Board of Management to start the process to develop a forward-looking, industrially meaningful solution for MAN Energy Solutions (ES) and RENK AG. The focus lies on opening future-oriented growth perspectives for mechanical engineering in the Group, for example though a joint venture, partnerships, or a full or partial sale. Furthermore, it was decided to prepare an IPO of TRATON SE to be launched before the 2019 summer break, subject to further market developments.
“We approved important strategic decisions for the Volkswagen Group at today’s Supervisory Board meeting. As part of our comprehensive electrification offensive we plan to secure our battery capacities through strategic partnerships. At the same time, we wish to expand our production capacities in Europe to support our growth plans. Given the ever greater complexity of our industry and the related challenges, it is essential to focus on our core business,” Supervisory Board Chairman Hans Dieter Pötsch said.

“The automotive industry is in the midst of a fundamental transformation, a transformation that we are also vigorously driving forward at Volkswagen. We are pressing ahead with the electrification and digitalization of our fleet like no other automotive company. At the same time, we are building up innovative business areas over the coming years to cater for innovative mobility services. This is about aligning the Volkswagen Group to play a decisive role in shaping the sweeping transformation of our industry. Today’s decisions are important milestones for the future of Volkswagen”, Volkswagen CEO Herbert Diess commented.

The Chairman of the Group and General Works Council, Bernd Osterloh, said: “The employee representatives on the Supervisory Board welcome the decisions, which they expressly support. These decisions set the course for the sustainable further development of secure jobs as well as profitability.”

The Minister President of Lower Saxony, Stephan Weil, commented: “Today’s decision by the Supervisory Board marks a breakthrough for battery cell production in Lower Saxony. The production of battery cells is crucial for the Number 1 automotive stronghold. These are positive signals for the Salzgitter location. I am very optimistic that battery cells can be produced in Germany at competitive conditions.”

L’ultima riunione del consiglio di sorveglianza di Vw sembra aver fatto grossi passi avanti rispetto ai principali temi che erano diventati punti di scontro tra Diess e i sindacati.

Principali decisioni prese:

1) Vw produrrà in house le batterie per le auto elettriche. È un passo epocale, costosa ma necessario. Produrre auto elettriche richiede fino al 40% di manodopera in meno rispetto alle auto con motore a combustione, i sindacati tedeschi non avrebbero mai accettato un tal massacro. Con la produzione nelle fabbriche tedesche di salverà una parte della manodopera. Nelle auto elettriche il 40% del valore risiede nelle batterie, allo stato attuale le case automobilistiche stanno ingrassando costruttori cinesi e sudcoreani.
È un know how che non si può lasciare agli asiatici.

2) viene decisa la quotazione di TRATON (valore totale di 25 miliardi probabilmente venderanno il 25%), in più verranno vendute Man Energy Solutions e Renk, dovrebbero ottenere 3 miliardi di euro.

3) Viene approvato il nuovo impianto nel Sud est Europa con una capacità di 400.000 per Seat, Skoda, Vw e Vw veicoli commerciali.

Autore:  daimlerchrysler [ gio mag 16, 2019 5:47 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Düsseldorf, BerlinUm große Worte war VW -Chef Herbert Diess im vergangenen November nicht verlegen. Der Aufsichtsrat hatte just seine Pläne für eine umfassende Elektrooffensive freigegeben, mit der der VW-Chef den Weg vom Verbrennungsmotor zum Stromantrieb beschreiten will.
Besonders aufmerksam hörten die 9.000 Mitarbeiter in Emden seine folgenden Ausführungen. „Dort werden künftig elektrische Kleinwagen und Limousinen mehrerer Marken gefertigt. Damit haben wir für diesen Standort eine nachhaltige Perspektive geschaffen“, hatte der Volkswagen-Chef nach der Aufsichtsratssitzung verkündet.
Das Werk im Norden wird als eines der ersten von Verbrennern auf E-Autos umgestellt. Und neue Modelle bedeuten sichere Arbeitsplätze, wissen die Beschäftigten. Die Ankündigung von Diess bedeutete aber noch mehr: Sie war ein Versprechen auf günstige Elektrofahrzeuge.
Bislang kosten die mindestens 30.000 Euro, meist aber erheblich mehr. Selbst die Politik ist aufgerüttelt, sieht sie doch den Preis als ein Hindernis für die Umstellung auf die neue Antriebsform.
In einem Konzept für das neue Zeitalter der Elektromobilität fällt dem Kleinwagen eine wichtige Rolle zu. Gerade für Familien mit kleineren Einkommen ist die Anschaffung eines Stromers unerschwinglich. Für den Erfolg der Mobilitätswende sei ein Modell für weniger als 20.000 Euro unabdingbar, sagte ein Manager von VW. „Die Bundesregierung hat uns darauf wiederholt hingewiesen.“
Elektromobilität
Warum VW den Einstieg in die Batteriezellenfertigung wagt
Diess versprach daher einen Kleinwagen, der ab 2023 gebaut und für weniger als 20.000 Euro verkauft werden soll. VW-intern firmiert das Projekt unter dem Namen „MEB entry“. Dieses Modell, ein kleineres Auto etwa so groß wie ein Polo oder ein T-Roc, würde am Standort Emden in drei fast baugleichen Varianten für Volkswagen, Seat und Skoda gefertigt. So zumindest sahen es die Pläne im November vor. Rund 200.000 Einheiten sollten jährlich in den Verkauf gehen.
Für das Werk in Emden und seine rund 9.000 Beschäftigten war das eine gute Nachricht so kurz vor Weihnachten. Weil zusätzlich zu dem „MEB entry“ noch eine rein batteriegetriebene Limousine im Passat-Format in Ostfriesland gebaut werden soll, wäre die Auslastung der Fabrik auf Jahre gesichert. MEB ist die Abkürzung für „Modularer Elektrifizierungs-Baukasten“, eine Plattform, mit der künftig ein Großteil der neuen VW-Elektroflotte produziert werden soll.
Nach der Ankündigung wuchs die Skepsis. Die Strategen von VW hatten einmal nachgerechnet, wie teuer der E-Kleinwagen wirklich werden würde. Das Ergebnis: Wegen der Lohnkosten würde das Modell bei den hohen Kosten für die Batterie ein Verlustbringer. Die Pläne waren Makulatur – und in Emden wuchs die Sorge um die Jobs.
Die ist inzwischen immerhin gebannt. Der Aufsichtsrat beschloss auf seiner Sitzung am Montag, dass in Emden statt des ursprünglich angekündigten Kleinwagens nun ein elektrischer Kompakt-SUV in der Größe eines heutigen VW Tiguan produziert werden soll. Dieses Modell war bislang für die VW-Fabrik im sächsischen Zwickau gedacht, die ebenfalls komplett auf die Fertigung von Elektroautos umgerüstet wird.
Die Nachfrage nach dem dort gefertigten ID – dem elektrischen Nachfolger des Golfs – sei indes so groß, dass Zwickau zugunsten der ostfriesischen Kollegen problemlos auf den Kompakt-SUV verzichten könne, wie aus Konzernkreisen verlautet. Das Unternehmen äußerte sich nicht dazu.
Aufstieg eines Autokraten
Wie VW-Chef Diess den Autokonzern mit aller Macht umbaut
Seine Pläne für ein billiges E-Auto kann VW damit wieder aufleben lassen. Der Kleinwagen könne nun an einem osteuropäischen Standort mit günstigeren Lohnkosten produziert werden, hieß es in den Kreisen. Als Favorit gilt ganz besonders die Fabrik im slowakischen Bratislava, in der jetzt die Fertigung von rein batteriegetriebenen Kleinwagen auf einer älteren Fahrzeug-Plattform beginnt.
Die planerische Hoheit für den Kleinwagen hat die spanische Volkswagen-Tochter Seat übernommen. Sie soll das Elektroauto für weniger als 20.000 Euro in den kommenden Jahren zur Serienreife bringen. Seat hat ausgewiesene Erfahrungen mit Kleinwagen. Den Spaniern sollte die Konzeption eines solchen Autos gelingen, hieß es.
Bei Volkswagen wird die Aufgabe der Kleinwagenfertigung in Emden nicht als Rückschlag für die von Konzernchef Diess eingeleitete Elektrooffensive gesehen. „Seat wird es schon schaffen, einen solchen elektrischen Kleinwagen auf die Beine zu stellen“, betonte ein Konzernmanager. Eine Verlagerung des Produktionsstandortes nach Osteuropa sei eine reguläre Veränderung des laufenden Planungsprozesses.
Schon auf der Bilanzpressekonferenz im März hatte Konzernchef Diess den eingeschlagenen Weg in Richtung E-Mobilität verteidigt. „Wir muten uns ein extremes Umbauprogramm zu“, sagte er. Volkswagen habe gute Chancen, die gesteckten Ziele zu erreichen. Angesichts der großen Herausforderungen müsse VW auch mit Misserfolgen kalkulieren. „Das eine oder andere wird nicht gelingen“, so Diess weiter.
Die Worte Emden und Kleinwagen fielen damals in der Rede des Konzernchefs noch nicht. Auf Arbeitnehmerseite dürfte die Aufgabe der Produktion der elektrischen Kleinwagen in Emden auf keinen besonderen Widerstand stoßen.
Autobauer
Volkswagen plant neue Standorte für Elektroautos
Die Fabrik in der größten Stadt Ostfrieslands ist die traditionelle Produktionsstätte für den VW Passat. Die Nachfrage nach dem Modell schwächelt aber, weil die Kunden stärker sportliche Geländewagen nachfragen. Im vergangenen Jahr hat es dort wegen anhaltender Verkaufsrückgänge mehrfach Kurzarbeit gegeben.
Die Probleme bei der Umstellung auf die neuen Zulassungsstandards nach WLTP-Norm sorgten für weitere Produktionslücken. Zudem hat Volkswagen technische Probleme bei der Umstellung auf die neue Passat-Variante („Facelift“), die die Situation in Emden zusätzlich verschärften.
Mit dem Vorschlag, einen sportlichen Geländewagen mit Elektroantrieb von Zwickau nach Ostfriesland zu holen, sorgt das Unternehmen für den erforderlichen Ersatz zur künftigen Auslastung der Emder VW-Fabrik. Die 9.000 Arbeitsplätze wären also gesichert

Nuova giravolta nell’assegnazione dei modelli, in origine la fabbrica di Emden avrebbe dovuto ottenere un suv elettrico sui 4 metri (versioni Vw, Seat e Skoda) da produrre a partire dal 2022. Dato che le fabbriche tedesche non sono note per i costi bassi e che questo suv dovrebbe partire da 18.000 euro si è deciso di rimangiarsi la parola data e spostarlo a Bratislava (che perderà la famiglia della Up). Emden di conseguenza scipperà la I.D. crozz alla fabbrica sassone di Zwickau.
Diess nel 2015 (non era ancora in carica) aveva fatto trapelare che Vw avrebbe dovuto chiudere 3 fabbriche in Bassa Sassonia, per far carriera e mantenere il potere ha capito l’ antifona.

Autore:  daimlerchrysler [ gio mag 23, 2019 10:04 am ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Sparbemühungen:
Audi will Sportwagen TT und R8 auslaufen lassen

Audi lässt seine Sportwagen TT und R8 auslaufen. Das hat Vorstandschef Bram Schot auf der Jahreshauptversammlung angekündigt.


Audi TT: Der Sportwagen wird keinen direkten Nachfolger bekommen. (Foto: Audi)
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Audi-Chef Bram Schot will die Sportwagen Audi TT und Audi R8 auslaufen lassen. Das Unternehmen müsse sparen, um bis Ende 2023 rund 14 Milliarden Euro in Elektroautos, Digitalisierung und autonomes Fahren investieren zu können. Und "zum Fokussieren gehört auch das Weglassen. Den Audi TT zu Beispiel" und "zum Beispiel den Sportwagen R8", sagte Schot auf der Hauptversammlung in Neckarsulm.
"Wir durchkämmen unser Portfolio", sagte der Vorstandschef. Ziel sei weniger Komplexität. Ein Drittel der Motor-Getriebe-Kombinationen sei bereits gestrichen. Auf der anderen Seite kündigte Schot eine neue Luxusvariante des Flaggschiffs Audi A8 an.

Neue Elektro- und Plug-in-Hybridmodelle geplant

Verkäufe, Umsatz und Ergebnis der VW-Tochter sind im vergangenen Jahr und auch im ersten Quartal des laufenden Jahres gesunken. Schot sagte, 2019 werde ein Jahr des Umbaus und des Übergangs. Bis 2025 will Audi 10 Hybrid- und 20 vollelektrische Modelle auf dem Markt haben. Schot sagte, er wolle Audi "an die Spitze des Wandels im Premiumsegment führen". Heute ist das Angebot an Elektroautos mit drei Hybridmodellen - A3, A6 und Q7 - und dem vollelektrischen SUV e-tron kleiner als das der Konkurrenz. In Kürze kämen A6, A7 und A8 als Plug-in-Hybride, kündigte das Unternehmen an. (dpa/swi)


Audi non darà eredi alla TT e alla R8, è un vero peccato ma inevitabile dal punto di vista delle vendite. La prossima A8 sarà probabilmente elettrica. Ah :incul3 ci saranno molti altri suv elettrici.

Autore:  daimlerchrysler [ mar mag 28, 2019 2:48 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Volkswagen Group’s China strategy is now focusing on the development of a third joint venture with local carmaker JAC.
JAC Volkswagen has been given the mission to accelerate the introduction of the Seat brand to the Chinese market during a meeting that took place in Spain on May 27. As part of the agreement, JAC Volkswagen will ramp up Seat’s development in China with the opening of a new R&D center in Hefei, Anhui province in 2021.

Also read: JAC Volkswagen To Build EV Plant In China With 100,000-Unit Annual Output

When the JAC Volkswagen joint venture was set up in 2017, its mission statement was the development, production, and marketing of pure battery vehicles. However, the newly-signed agreement also gives JV the task to launch Seat in China in two or three years.

The agreement also marks the promotion of JAC Volkswagen to a globally integrated member of the VW Group which will play an active role in the company’s manufacturing network.


Seat President Luca de Meo, Volkswagen Group CEO Dr. Herbert Diess, Volkswagen Group China CEO Dr. Stephan Wöllenstein, Anhui province Governor Li Jinbin, and JAC Chairman An Jin
“The signing of this agreement is a new step forward in the strategic plan for the globalization of Seat. With the introduction of our business in China, we are boosting the future of the company and of electric mobility at the same time,” said Seat president Luca de Meo.

That’s because JAC and Seat plan to develop their own platform for smaller e-cars. A planned R&D center will be responsible for developing those EVs as well as components for electric vehicles and mobility solutions. The center is currently under construction and is scheduled to open in 2021 in Hefei.

Interestingly, when the Seat brand officially arrives in China, it will already find some of its vehicles driving on those streets. That’s because FAW VW’s new Jetta brand will start selling the VS5 and VS7 this year; models which are nothing more than re-badged Seat Ateca and Tarraco SUVs.

Le prime Seat cinesi usciranno nel 2022, saranno inizialmente solo elettriche poi arriveranno modelli con motori a combustione. Tra i marchi della galassia Vw Seat è stato quello con la minore capacità ad espandersi al di fuori della regione di provenienza. Da circa 3 anni è presente in Nord Africa, ha una presenza in Messico e a partire dal 2022 sarà di nuovo in Cina. Non pensò che mai otterranno grandi numeri, tra l’altro la stessa Skoda sta soffrendo moltissimo ultimamente in Cina.

Autore:  daimlerchrysler [ gio mag 30, 2019 11:09 am ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Shortly after it was revealed that prosecutors in Germany had raided Porsche’s headquarters in Stuttgart, it is being reported that chief executive Oliver Blume is under investigation for a possible breach of fiduciary trust.
German newspaper Stuttgarter Nachrichten claims that Blume may have approved payments to a Porsche works council member and contributed towards a misuse of corporate funds, though as Auto News notes, the publication fails to cite any sources.

The Stuttgart prosecutor’s office has declined to comment on the report. Porsche isn’t talking either, replying that it never discusses details of an ongoing investigation.

Also Read: German Prosecutors Raid Porsche Offices In Corruption Probe

German prosecutors confirmed on Tuesday that they had searched Porsche’s offices in a probe involving 176 police and tax inspectors as well as 10 state prosecutors. The authorities say that a number of Porsche managers are being investigated on suspicion of granting “disproportionate” payments to a member of Porsche’s works council. Blume’s offices were also searched during the probe, as were private homes in the German areas of Pforzheim and Karlsruhe.

In Germany, a severe breach of fiduciary trust for the potential misuse of funds is a criminal offense which carries a penalty of up to 10 years in jail.

Earlier this month, Porsche was ordered to pay a $598 million fine for their role in the diesel emissions cheating scandal in what has almost been four years of the sports car manufacturer, and parent company VW, being in the headlines oftentimes for all the wrong reasons.

A la cara vecchia Vw che non cambia mai.... :vomito2
L’amministratore delegato di Porsche Blume è indagato per pagamenti inappropriati al consiglio di fabbrica. I sindacalisti avrebbero ricevuto milioni di euro in prestazioni non effettuate. Cosa mi ricorda? Ah sì Piech che pagava le mignotte ai sindacalisti negli anni ‘90 pur di far approvare Phaeton & company. Blume è uno dei migliori manager di Vw nonché il primo candidato a succedere a Diess se il rompi bavarese dovesse essere cacciato a pedate. Se cade Blume Vw avrebbe un problema enorme.

Autore:  daimlerchrysler [ lun giu 03, 2019 8:24 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

volkswagen AG set plans to list its heavy-truck division Traton SE in Frankfurt and Stockholm, moving forward with one of Europe’s largest initial public offerings this year despite a wobbly stock market and an escalating trade war between China and the U.S.

“The IPO will lay the foundation for Traton’s further growth by providing us with enhanced entrepreneurial flexibility and access to capital markets,” VW truck chief Andreas Renschler said in a statement late Monday.

Traton, which sells MAN and Scania AB heavy-duty rigs, could fetch an equity valuation of about 16 billion euros ($18 billion), according to Jefferies estimates.

VW executives initially considered selling as much as a 25% stake, though the amount might be as low as 10%-15% depending on demand, according to people familiar with the matter who asked not to be named. Prime Standard listing rules in Frankfurt require a free float of at least 10%.

Heavy Duty
VW's truck-unit IPO would be one of the biggest this year in Europe

Source: Bloomberg data
*Low end based on Jefferies valuation
Volkswagen surprised investors last month, reviving its effort to float Traton just weeks after shelving the plan in March. The sale will mark a litmus test not only for IPO demand in a European stock market that turned in its worst month in 3 1/2 years during May, but also for the ability of VW’s management to push through deep structural change.

Chief Executive Officer Herbert Diess, who took over the job just over a year ago, is urgently seeking to shake up convoluted processes that often bog down decision-making. He wants to give units spanning some 300 vehicles, more than 100 factories and 665,000 employees more flexibility to improve efficiency at the world’s largest automaker.

While the trade war between the two biggest automotive markets has dented car sales, so far truck demand hasn’t been hurt. That could change as tariffs, investigations and other tit-for-tat measures between the U.S. and China start to sap economic growth rates. There’s also Brexit and side scuffles over trade between the U.S. and Europe, with cars at the center, and Mexico.

A successful IPO would generate funds for Traton’s expansion outside of Europe, while giving a boost to Diess’s broader strategy overhaul - a push that appeared in doubt with the initial decision in March put plans for a listing on hold.

Traton plans a global expansion to challenge market leaders Daimler AG and Volvo AB in outside of Europe, including potentially boosting its stake in U.S. peer Navistar International Corp. Besides Swedish heavy-truck specialist Scania and Germany’s MAN, the unit includes a smaller operation in Brazil that sells VW-branded commercial vehicles for emerging markets.

VW said last month it also would also explore a sale, joint venture or partnership for its MAN Energy Solutions and Renk AG divisions, which have no overlaps with the main passenger-car operations.

Volkswagen, which owns automotive brands ranging from its namesake VW to Audi, Porsche and Lamborghini on the high end and SEAT and Skoda budget brands, is little changed this year. The Stoxx 600 European index is up about 9.7%, even after suffering a 5.7% decline in May as tension escalated between the U.S. and China.

Fundraising from IPOs on European exchanges has fallen 58% this year to $9.2 billion, the slowest pace for any comparable period since 2013, according to data compiled by Bloomberg.

Finablr, Abu Dhabi billionaire Bavaguthu Raghuram Shetty’s currency-exchange firm, slashed its London IPO price last month after struggling to find investors. The year’s biggest offering, from Italian payment processor Nexi SpA, raised $2.3 billion after pricing below the midpoint of an initial range, the data show.

Traton will help VW create value for its shareholders, VW Chief Financial Officer Frank
Witter said in the statement. “It was the right decision to strengthen the
independence of our commercial vehicles business,” he said.

Con la solita velocità di un bradipo Vw è finalmente riuscita a portare in borsa Traton (cioè Man, Scania e Vw veicoli commerciali Brasile). Dopo aver speso 5 Miliardi per Man e 9 per Scania adesso riceveranno 2 miliardi per il 10% di Traton. Marchionne starà ridendo a crepapelle, lui riuscì ad ottenere 18 miliardi per Fiat Industrial che poi si indebolì molto. Il passo è comunque significativo perché libera risorse e riduce l’impegno del management in un settore che in comune con l’automotive non ha molto in comune.

Autore:  daimlerchrysler [ mar giu 04, 2019 11:01 am ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

-- Volkswagen Group CEO Herbert Diess met on Monday with the top U.S. trade official, Robert Lighthizer, a week before new tariffs are set to hit imported Mexican vehicles, two people briefed on the matter said.

Last week, U.S. President Donald Trump said he would begin imposing tariffs on all Mexican made goods starting at 5 percent on June 10. The tariffs would rise from there, hitting 25 percent on Oct. 1 "unless Mexico substantially stops the illegal inflow of aliens coming through its territory," Trump said.

A spokesman for U.S. Trade Representative Lighthizer did not immediately comment.

The tariffs could cause VW significant pain.

Mexican-made vehicles accounted for nearly half of VW's U.S. sales last year. The company builds the Jetta and Tiguan among other models at its Puebla, Mexico, plant and builds engines at a plant in Silao. VW also assembles the Audi Q5, its best-selling U.S. vehicle accounting for a quarter of sales, at another plant in Mexico.

"We believe that tariffs of this kind are a tax on the U.S. consumer and will result in higher prices and also threaten job growth," VW said in a statement on Monday, adding that the company "has made significant long-term investments in the United States that would be impaired by restrictive changes to trade."

A Volkswagen of America spokesman confirmed Diess was in Washington but declined to confirm his meeting with Lighthizer.

In December, Diess was among a group of senior executives of leading German automakers who were pressed by Trump to expand their investments in the United States.

"The president has a point," Diess said in December, saying officials "tried to convince us to invest more into America and we are prepared to do this."

In January, VW said it was investing $800 million to build a new electric vehicle at its plant in Chattanooga, Tennessee. VW said it was adding 1,000 jobs at the plant and that electric-vehicle production there would begin in 2022.

Diess also said in January that the company was considering building Audi vehicles in the U.S. but that no decisions had been made.

Vw sta cercando di evitare le tariffe imposte dallo scimpanzé di Washington contro il Messico. Naturalmente quel genio di guerra le ha solo annunciate e potrebbero essere cancellate da appelli giuridici. Tutto ciò neanche 2 mesi dopo che è stato firmato l’accordo post-NAFTA segno che ogni trattato firmato dall’ orango tango vale carta straccia. Vw sarebbe colpitissima da questa tariffe perché produce Jetta, Tiguan e Q5 (i suoi best seller negli USA) ma i danni per le Big3 nonché per le case giapponesi sarebbero devastanti. Nel caso peggiore (tariffe del 25%) i profitti di FCA crollerebbero di 4,8 miliardi di dollari e quelli di GM di 6,4 secondo i calcoli di ISI Evercore.

Autore:  daimlerchrysler [ mer giu 05, 2019 11:01 am ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Volkswagen brand said it will cut up to 4,000 general and administrative jobs in Germany -- fewer than previously indicated -- while adding at least 2,000 IT positions over the next four years and extending a job guarantee until 2029.

"We are making the company fit for the digital age in a sustainable way," VW brand Chief Operating Officer Ralf Brandstaetter said in a statement.

VW said in March it was looking to trim as many as 7,000 jobs by 2023.

VW will invest up to 4 billion euros over the years to 2023 to digitalize its administration and production, the German automaker said.

Plans to achieve an annual profit gain of 5.9 billion euros ($6.7 billion) starting in 2023 and deepen cutbacks irked VW's union leaders as automakers wrestle with the transformation of sprawling industrial operations. Software solutions are shaking up the industry's traditional business model and electric cars require fewer parts and workers for assembly.

The VW brand, which accounts for about half the group's global deliveries, employs about 185,000 workers out of a total workforce of 663,000. VW has been pushing to rein in bloated expenses to lift profitability that's trailing rivals like PSA Group.

Return on sales for VW's namesake brand last year fell to 3.8 percent, from 4.2 percent, because of higher spending on electric models and production bottlenecks triggered by stricter emission rules.

Labor costs are a "big concern" that risk derailing a much-needed streamlining of operations, VW CEO Herbert Diess told investors in March. Diess, who also heads the VW brand, has been scrapping slow-selling vehicles and car variants to reduce complexity. He targets an operating profit margin of 6 percent in 2022.

VW signed a broader labor pact in 2016 to cull 30,000 jobs worldwide and generate about 3 billion euros in annual savings.

For this year, the VW nameplate targets revenue growth of as much as 5 percent and an operating return on sales between 4 percent and 5 percent. It will boost investment in future technology to 19 billion euros through 2023.

VW will start producing the first model of its full-electric ID car range toward the end of this year. The brand plans to bring to market more than 20 vehicles based on the ID's fully-electric underpinnings and intends to sell at least 1 million purely battery-powered vehicles by 2025. It will start producing the ID3 hatchback at its German factory in Zwickau later this year.

Vw ha raggiunto un accordo con l’ IG metall su tagli per 4.000 occupati nell’amministrazione, è di fatto una vittoria del sindacato contro Diess che ne voleva tagliare 7.000. In più entro 5 anni ci saranno 2.000 assunzioni nel reparto IT. Gli operai hanno ottenuto garanzie di lavoro fino al 2029 anche se Diess è riuscito a imporre la regola di un miglioramento della produttività delle fabbriche del 5% all’anno.

Autore:  daimlerchrysler [ mer giu 12, 2019 2:26 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Sweden's Northvolt completes $1 bln equity raise for mammoth battery plant
Reuters Staff
* Battery maker Northvolt completes $1 bln equity capital raise

* Capital raise led by Volkswagen and Goldman Sachs

* BMW and IKEA-linked foundation also among investors

* Funding round enables establishment of Skelleftea gigafactory (Adds detail, background)

STOCKHOLM, June 12 (Reuters) - Automakers Volkswagen and BMW are among investors in Europe’s biggest lithium-ion battery plant, Sweden’s Northvolt said on Wednesday after it raised $1 bln in equity capital to complete funding for the facility.

Northvolt said construction of the plant in Skelleftea, northern Sweden, would begin in August, to provide an initial 16GWh of cell manufacturing capacity. It added that it had already sold a significant part of planned production volumes at a combined order value of more than $13 billion through 2030.

“Today is not only a great milestone for Northvolt, it also marks a key moment for Europe that clearly shows that we are ready to compete in the coming wave of electrification,” Northvolt CEO and former Tesla executive Peter Carlsson said.

Swedish pension fund firms AMF and Folksam and IKEA-linked IMAS Foundation also contributed to the equity capital raising, which was led by Goldman Sachs and VW, Northvolt said.

The European Investment Bank is among the project’s lenders and will provide a 350 million euro loan, its largest ever direct financing of battery technology.

Volkswagen said separately it was buying about 20 percent of the shares in the Swedish battery cell producer.

The start-up, co-founded by Carlsson, is also setting up a joint venture with Volkswagen to build a second battery plant in Germany. Including its direct investment in Northvolt, Volkswagen was investing $1 billion, the Swedish company said.

Vw ha investito 900 milioni di euro per comprare il 20% di Northvolt, azienda svedese che sta costruendo le fabbriche per batterie destinate al settore automobilistico. Inoltre la casa tedesca ha terminato l’alleanza con la start up californiana Autora. A breve verrà annunciata l’alleanza con Ford per la divisione Argo.

Autore:  daimlerchrysler [ gio giu 13, 2019 5:56 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Talks have been ongoing for months

* VW CEO updates top managers at retreat at headquarters

* VW needs U.S. partnership to balance strength in China

* Ford said talks continue (Updates with comment from Ford, background on Aurora)

HAMBURG, June 13 (Reuters) - Volkswagen and Ford are close to reaching a deal on a partnership for developing self-driving cars, the German carmaker’s chief executive said on Thursday.

Volkswagen and the No. 2 U.S. automaker signed a deal in March to develop a pickup truck and have been in talks about extending the alliance to include autonomous driving and mobility services.

The talks are “going well and are nearly complete”, VW CEO Herbert Diess told some 500 of the company’s top managers from around the world gathered at its headquarters in the German town of Wolfsburg.


Ford said talks are continuing and that it would share updates when details became firm.

“Discussions have been productive across a number of areas,” a spokeswoman said in an emailed statement.

Carmakers are increasingly looking to partnerships and alliances to help share the cost of moving to new cleaner technologies, potentially saving billions of dollars in costs.

Volkswagen, navigating global trade conflicts, views its relationship with Ford as strategically important to help balance its regional interests.

“Today we are de facto a very Chinese-oriented company. For this we need a counterweight in the U.S.,” Diess said, according to prepared remarks seen by Reuters.

Earlier this week, Volkswagen said it had ended its partnership with self-driving car software firm Aurora.

The dissolution of the partnership came after Aurora said that it would build autonomous platforms for commercial vehicles with Fiat Chrysler Automobiles.

Ford’s majority-owned subsidiary Argo AI is building an automated “driver” that could compete with Aurora’s technology.

Diess ha riunito un grosso numero di manager a Wolfsburg e nel suo discorso ha fatto importanti dichiarazioni. In primis l’accordo con Ford è in dirittura d’arrivo e sarà formato ad inizio luglio. Per lo sviluppo strategico Diess ha ammesso che Vw è troppo cinese è deve rinforzarsi in Nord America. Già adesso il 40% delle auto del gruppo viene venduto in Cina, solo Gm è più dipendente da quel mercato. La storia delle disfatte di Vw in terra americana è infinita eppure c’è il desiderio di diventare tra i principali costruttori locali, attualmente il gruppo Vw è solamente nono nella classifica di vendite. Secondo Diess l’alleanza con Ford sarà la chiave per la riscossa.

Autore:  daimlerchrysler [ dom giu 16, 2019 8:09 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

DüsseldorfBerater, Forensiker und vor allem Anwälte: Nach Informationen des Handelsblatts hat der Volkswagen-Konzern für die Aufarbeitung des Dieselskandals in Summe inzwischen 1,77 Milliarden Euro ausgegeben. Der Betrag bezieht sich auf alle Märkte und alle Marken des Konzerns, wie ein Sprecher von Volkswagen bestätigte.
Damit dürfte es sich schon jetzt um den höchsten Betrag handeln, den ein deutsches Unternehmen für die Aufarbeitung einer Wirtschaftsstraftat bezahlt hat. Zum Vergleich: In der Korruptionsaffäre soll Siemens rund eine Milliarde Euro für Berater ausgegeben haben.
Im September 2015 war bekannt geworden, dass Volkswagen systematisch die Abgaswerte von rund elf Millionen Diesel-Pkw manipuliert hatte. Seitdem hat der Autobauer zahlreiche Berater engagiert. Neben Kommunikationsagenturen wie Hering Schuppener und Forensiker wie die WP-Gesellschaft Deloitte entfällt der Löwenanteil der Kosten auf Anwaltskanzleien.
In den USA musste VW einige juristische Auseinandersetzungen bestreiten, sowohl in strafrechtlicher als auch in zivilrechtlicher Hinsicht. Kirkland & Ellis war dort eine der wichtigsten Kanzleien, etwa in der Auseinandersetzung mit den Aufsichtsbehörden.
Amerikanische Top-Kanzleien sind im Vergleich zu deutschen Kanzleien teuer, renommierte Partner rufen Stundensätze von 1000 Dollar oder mehr auf. Viel Geld kostete den Autobauer auch ein Vergleich mit den US-Kunden. Die Wolfsburger mussten auch die Honorare der Klägeranwälte begleichen, die erfolgsabhängig vergütet werden.
In Deutschland sind ebenfalls zahlreiche Kanzleien mit dem Dieselskandal befasst. In einigen Bereichen hat Freshfields Bruckhaus Deringer die Federführung, etwa bei den Klagen der Autobesitzer. Es gibt inzwischen 63.000 Einzelklagen in Deutschland plus mehr als 400.000 Diesel-Besitzer, die sich der Musterfeststellungsklage der Verbraucherzentrale Bundesverband (vzbv) angeschlossen haben.
Freshfields koordiniert die Abwehr dieser Klagen und vertritt außerdem VW in arbeitsrechtlichen Auseinandersetzungen mit sechs gekündigten Managern. In der Klage der Aktionäre wegen möglicher Verletzung von Informationspflichten setzt VW auf SZA Schilling Zutt Anschütz und Göhmann.
Auch strafrechtlich mischt Freshfields mit. Die erste Runde der internen Aufklärung hat zwar die US-Kanzlei Jones Day übernommen, dieses Mandat ist inzwischen aber beendet. Gleiss Lutz spielt als Beraterin des Aufsichtsrats eine wichtige Rolle.
Insgesamt hat der Dieselskandal VW rund 30 Milliarden Euro gekostet. Die Endabrechnung dürfte allerdings noch um einige Milliarden Euro höher ausfallen – auch weil die Anwälte mit ihren Arbeiten noch lange nicht am Ende sind.


Avvocati accorrete, Wolfsburg è la vostra mecca. :mrgreen:
Dal 2015 Vw ha speso in avvocati 1,7 miliardi di euro, una cifra record. D’altronde sono stati denunciati in tutto il mondo e devono ancora fronteggiare cause in moltissimi paesi. Alla rincorsa dei soldi ci sono automobilisti, azionisti, manager di Vw licenziati in tronco, associazioni ambientalisti, autorità varie.

Autore:  Multiplone [ lun giu 17, 2019 8:25 am ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Credo che almeno metà degli studi che li seguono siano targati USA.
Quasi quasi piglio due miei vicini di casa Vw-Audi muniti e li costringo a far causa. Già mi vedo come unico dichiarato soccombente con conseguente condanna al ristoro delle spese di lite milionarie della controparte :ridi

Autore:  mauro65 [ lun giu 17, 2019 7:00 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

daimlerchrysler ha scritto:
L’ultima riunione del consiglio di sorveglianza di Vw sembra aver fatto grossi passi avanti rispetto ai principali temi che erano diventati punti di scontro tra Diess e i sindacati.
Principali decisioni prese:
1) Vw produrrà in house le batterie per le auto elettriche. È un passo epocale, costosa ma necessario. Produrre auto elettriche richiede fino al 40% di manodopera in meno rispetto alle auto con motore a combustione, i sindacati tedeschi non avrebbero mai accettato un tal massacro. Con la produzione nelle fabbriche tedesche di salverà una parte della manodopera. Nelle auto elettriche il 40% del valore risiede nelle batterie, allo stato attuale le case automobilistiche stanno ingrassando costruttori cinesi e sudcoreani.
È un know how che non si può lasciare agli asiatici.
Non saprei dive metterlo, perché ci starebbe da tante parti, quindi prendo spunto dagli spaventosi investimenti nell'elettrico che sta facendo VW.

N.B. stiamo parlando della Svezia, cioè di un paese teoricamente civile, con buona capacità di programmazione tecnica e notevoli risorse economiche, con 10 milioni scarsi di abitanti ed un parco auto totale che, secondo i dati che ho visto, ammonta a circa 4,6 mln di esemplari; un paese che dovrebbe ancora oggi essere un esportatore netto di energia elettrica (tra le altre cose, parecchi anni fa avevano stabilito di mantenere in attività le centrali nucleari fino al completamento del loro ciclo di vita utile, successivamente hanno deciso di tenere in esercizio e sostituire a fine vita uno stock di reattori)

https://www.automoto.it/news/auto-elett ... stema.html

Grazie al sostanzioso contributo statale, che si accompagna ad una politica chiaramente orientata alla limitazione delle vetture con motore termico (vedi qui), in Svezia le vendite di vetture elettriche si sono impennate di ben il 253% nei primi cinque mesi dell’anno; ma la festa potrebbe essere già finita, ancor prima che sia davvero cominciata.
Tutta colpa dell’accresciuta richiesta di energia elettrica, a Stoccolma e in altre città, che sta mettendo in crisi la capacità di produzione, costringendo i gestori a inventarsi nuove strategie per fronteggiare la domanda in crescita esponenziale, come quella di potersi agganciare alla rete che fornisce energia alle linee della metropolitana.
La domanda nelle principali città è cresciuta più rapidamente del previsto e ci vorranno almeno dieci anni per costruire una nuova ed efficiente rete di distribuzione sul territorio.
I problemi non sono solo in città: l'obiettivo del governo di diventare carbon neutral entro il 2045 presuppone che in Svezia circolino non meno di 2,5 milioni di veicoli ibridi plug-in ed elettrici puri entro la fine del prossimo decennio; e se molti di essi verranno utilizzati in ambito urbano e quindi per trasferimenti brevi, per viaggi più lunghi come quelli di lavoro dei tassisti e degli autisti dei furgoni, è necessaria una rete capillare di stazioni di ricarica.
Le famose infrastrutture: «Per convincere la gente a fare il grande passo ed acquistare un'auto elettrica, non dovrebbero essere costretti a fare lunghe deviazioni per trovare una stazione di ricarica», ha detto Tobias Henmark, capo dell'unità svedese di Fortum Charge and Drive, che gestisce 740 centraline di ricarica veloce.
Affinché l'aumento dei veicoli elettrici sia gestibile nonostante la mancanza di capacità di potenza, è arrivata la proposta di incentivi in denaro ai proprietari che mettano a disposizione del sistema l’energia elettrica presente della propria vettura; se un numero sufficiente di auto fosse connesso e disposto a condividere le proprie batterie con la rete, si potrebbe se non risolvere quantomeno alleggerire il problema.
Il mercato dell’auto in Svezia sta conoscendo una stagione difficile: dall’inizio dell’anno, le vendite sono diminuite del 14,4% e questo malgrado le buone performance delle vetture elettriche.
La speciale top ten delle “zero emissioni“ nei primi cinque mesi dell’anno vede al primo posto la Tesla Model 3 con 1.649 unità, seguita dalla Renault Zoe (1.072) e dalla Kia Niro (948); a seguire, Nissan Leaf (681), BMW i3 (600), Tesla Model S (355) e Hyundai Kona (284); a chiudere la classifica, Hyundai Ioniq (208), Volkswagen Golf (208) ed Audi e-tron (195).

Autore:  mjazz [ lun giu 17, 2019 9:48 pm ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

Sarebbe interessante capire a quale percentuale di circolante a pile siano arrivati per mandare in crisi il sistema elettrico nazionale.

Autore:  cometa rossa [ mar giu 18, 2019 7:18 am ]
Oggetto del messaggio:  Re: Notizie strategiche e finanziarie del gruppo Vw

mjazz ha scritto:
Sarebbe interessante capire a quale percentuale di circolante a pile siano arrivati per mandare in crisi il sistema elettrico nazionale.



Nel 2003, la prima estate di gran caldo, furono i condizionatori a mandare in crisi la rete elettrica. Negli ultimi anni non è più successo; miglioramento delal produzione o della rete? No, crisi economica, le imrpese assorbono meno energia. Ma se bastano dei conbdizionatori accesi tutti assieme pensa a decine di migliaia di auto elettriche che ricaricano assieme. Comincano a pesare, a mettere in cisi forse no, a pesare si. A meno di non obbligare le persone a spegnere i condizionatori

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