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Autore Messaggio
MessaggioInviato: lun feb 14, 2022 6:42 pm 
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Iscritto il: ven apr 28, 2006 6:03 pm
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Automobilwoche scrive che la prossima generazione delle compatte Mercedes scenderà da 8 modelli a 5 (la Kl. A berlina con passo allungato è considerata un modello a parte).
Verranno cancellate Kl. A berlina a passo lungo, Cla shooting Blake e Kl. B.
Verranno ancora offerti motori a combustione, Mercedes punta a margini a doppia cifra anche per le compatte, buona fortuna, ne avranno bisogno.


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MessaggioInviato: mar feb 15, 2022 8:35 am 
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Iscritto il: mer ott 03, 2012 10:51 am
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daimlerchrysler ha scritto:
Automobilwoche scrive che la prossima generazione delle compatte Mercedes scenderà da 8 modelli a 5 (la Kl. A berlina con passo allungato è considerata un modello a parte).
Verranno cancellate Kl. A berlina a passo lungo, Cla shooting Blake e Kl. B.
Verranno ancora offerti motori a combustione, Mercedes punta a margini a doppia cifra anche per le compatte, buona fortuna, ne avranno bisogno.

Non so quante sono le shooting break cmq vedevo che cla in europa è tra le piche C non suv tra le top 100, quindi direi che anche in eu proprio flop non è anzi.
Non ho capito la A 3 volumi 4porte rimane? :-)
Eliminano la B.. Beh l'attiale GLA è poi poco più di una B cross, infatti leggevo che anche Munoz diceva che non vende bene come la vecchia, ok che però ha anche concorrenza della sw glb.

_________________
ALFA ROMEO GIULIETTA jtdm-2 20 170cv- distinctive-pack premium-pack sport 18 - Luglio 2010 -superati i 313.333KM!!!


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MessaggioInviato: mar feb 15, 2022 6:57 pm 
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Iscritto il: ven apr 28, 2006 6:03 pm
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La A3 berlina è appena uscita, finché ci sarà la versione con motore a combustione rimarrà a listino. Dopo si vedrà.
La GLA di seconda generazione è arrivata sul mercato esattamente con lo scoppio del COVID, poi c’è stata la crisi dei semiconduttori, Mercedes è contenta delle vendite. C’è un effetto di cannibalismo con la GLB.


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MessaggioInviato: mer feb 16, 2022 6:31 pm 
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https://www.manager-magazin.de/unterneh ... 3bfc5d75d9

Dopo la Kl. G Mercedes non accetta ordini per la Kl. E berlina. Continuano i problemi con i semiconduttori.


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MessaggioInviato: lun mag 09, 2022 3:52 pm 
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Mercedes-Benz CEO Ola Källenius has given the clearest indication yet that the futures of smaller models, such as the Mercedes-Benz A-Class, are under debate.

Talking today at the Financial Times’ Future of the Car Summit, he revealed that more details of the firm’s future product plan will be given next week at an event for capital investors.

While not specifically confirming that the future of any model is under threat, he said: “We will talk more next week, but it's not our goal to be a competitor of the volume producers. That’s not what the Mercedes-Benz brand stands for. So stay tuned as far as our product portfolio is concerned. But we would rather be looking up than down.”

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Sales volumes of Mercedes’ smaller vehicles have been constrained in recent times as the firm has prioritised semiconductor supplies for more profitable models.

Without specifying the conclusions, Källenius confirmed that the high profitability of the company during this period had provided insights into operating more profitably.



“Even before the supply constraints started, we had made it clear that our strategy isn't to chase volume but to chase value for our customers and company,” he said.

“We had already started taking actions in our channel management to make sure we watched the quality of our margins and pricing power - and in that regard, the supply constraints have been like an unwanted experiment.

“And it’s true, you can see the profitability has been very robust during these times.”

Car Review
MERCEDES-BENZ A-CLASS
Mercedes-Benz A-Class 2018 road test review hero front
Read our full road test review
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Mercedes reported earnings of around €14 billion (£12bn) in 2021, but warned at the time that the rising costs of raw materials could threaten profitability. Those concerns have been exacerbated by the war in Ukraine


La settimana prossima Mercedes fornirà indicazioni sul futuro della gamma, sono attesi tagli nel settore delle compatte.


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MessaggioInviato: lun mag 09, 2022 7:05 pm 
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A Sedan, classe B, CLA SB anche se di quest'ultima mi spiace un pò perchè l'attuale non è male


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MessaggioInviato: lun mag 09, 2022 7:18 pm 
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Iscritto il: ven apr 28, 2006 6:03 pm
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Multiflex ha scritto:
A Sedan, classe B, CLA SB anche se di quest'ultima mi spiace un pò perchè l'attuale non è male


Così hanno scritto alcune riviste. Tra l’altro un anno fa Kållenius parlò di una piattaforma multienergia con un numero inferiore di varianti.

Audi per la prossima A3 prevede solo la trazione elettrica.


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MessaggioInviato: gio mag 19, 2022 6:13 pm 
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Mercedes-Benz will cut back its entry-level suite of cars as part of a strategic overhaul that will channel more than three-quarters of the automaker’s investment to its higher-end vehicles.

Mercedes unveiled its plans to major investors on Thursday, placing the drive for greater profitability on its so-called Top End Vehicle segment, home to the iconic G-Class off-roader, the flagship S-Class sedan and the high-performance AMG division.

“We are further sharpening the focus of our business model and product portfolio in order to maximize the potential of Mercedes-Benz even in challenging conditions,” CEO Ola Kallenius said in a statement.

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“At the heart of that is our goal to build the world’s most desirable cars,” he added.

The strategy builds on a trend that pushed profitability to record levels during the semiconductor crunch, but the jury is out on whether it would be as effective if supply constraints ease and automakers return to chasing market share.

While Mercedes sold 10 percent fewer vehicles in the first quarter compared to a year ago, profit surged 20 percent.

Mercedes sees top-end vehicle sales increasing by 60 percent by 2026, a jump that would help push its operating margin to around 14 percent by mid-decade, the company said.


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Russia-Ukraine War Places 2.6 Million Light Vehicles In Production At Risk According To S&P Global Mobility
With Russia-Ukraine war comes more reminders of the fragility of the world's automotive supply chains. The March light vehicle production update from S&P Global Mobility (formerly the automotive team at IHS Markit) is likely to downgrade its 2022 car production forecast by 2.6 million units (i.e., to 81.6 million.
READ MORE
But the automaker acknowledged that headwinds including raw-material prices, supply-chain bottlenecks and broader economic risks pose a threat to the targets.

Variants for entry-level compact models such as the A-Class will be cut to four from seven, the company said. Mercedes currently produces numerous entry-level variants, including the CLA Shooting Brake wagon and SUV models that include the compact GLA.

Mercedes will launch its next car operating system on an entry-level compact car and brand them as flagships for affluent, tech-savvy buyers.“We are not chasing volume,” Mercedes Chief Financial Officer Harald Wilhelm said on a call with reporters. “This is entry luxury.”

Reducing complexity
"We will reduce complexity in many areas... that dramatically changes logistics," with factories set up differently in different regions depending on the most preferred types of vehicles in each market, said Markus Schäfer, head of development at Mercedes parent Daimler.

Customers will be offered pre-set packages when configuring their cars based on regional preferences, simplifying production in comparison to build-to-order models.

Mercedes announced a move to put 75 percent of investment into top-end vehicles and its highest-selling segment of C-Class and E-Class models.

"The willingness to pay is there," Schäfer said. "Many, many customers are ready to pay the extra price for luxury."

Bringing down the cost of batteries for electric cars remains a top priority, Schäfer added.

"I would like to halve the size and weight of batteries in cars," Schäfer said, citing energy efficiency and cost.

Taking more control of the supply chain through direct supply contracts and being more strategic about material choice would also help lower costs, he said, predicting that cobalt, a common battery material, was likely to be phased out of production.

Rising prices for cobalt, sourced mostly from Democratic Republic of Congo, are pushing battery makers to explore cobalt-free technology

Mercedes earlier this week said it was the first automotive customer of battery startup Sila Nanotechnologies' silicon anode chemistry.


Bloomberg
Mercedes CEO Ola Kallenius: The goal is to build "the world’s most desirable cars."
Tesla competition
After the successful separation of Mercedes and its sprawling truck division, management is intensifying efforts to transform the inventor of the automobile to compete with Tesla.

The company aims to have battery-powered models in all its segments this year, a staging post for its ambition to sell only electric cars by 2030.

While the automaker is Europe’s most valuable company brand, according to consultancy Interbrand, Tesla boasts a market capitalization ten times greater than Mercedes.

And Volkswagen Group’s Porsche sports-car unit would command a valuation of about 95 billion euros ($100 billion) should a planned share sale go ahead, according to Bloomberg Intelligence. That compares to Mercedes at about 74 billion euros.


But some analysts warn that the push toward more profitable luxury vehicles may be misguided.

“The high margins of car manufacturers are not sustainable and will fall again significantly when the car market returns to normal,” Nord/LB analyst Frank Schwope said in an email.

Achieving a higher return would help Mercedes finance the expensive shift to EVs and digital car technology.

But there are risks as global economic forecasts deteriorate, potentially undermining projections by BCG Consultancy that sees growth in the luxury-car segment three times faster than that for normal vehicles.


“The premium carmaker from Stuttgart has a simple plan: make fewer small cars and make more large cars,” said Bernstein analyst Daniel Roeska, who sees a 30 percent upside to the company’s current share price of around 65 euros.

By 2025, the average price for a car may rise to more than 85,000 euros from 70,000 euros in 2021, he said.


Dopo l’implosione dei sogni di gloria di Reuter e di Schrempp Mercedes continua a diventare sempre più piccola. Dopo aver abbandonato il settore Trucks Kållenius annuncia che molti fondi saranno dirottati dalle compatte ai veicoli di super lusso (AMG, Maybach e Kl. G). Le compatte perderanno varianti (non sono state annunciate quali saranno tagliate ma si ritiene che Kl. B, Kl. A berlina e CLA shooting Brake non avranno eredi). La piattaforma compatta che esordirà nel 2024 sarà l’ultima con motori a combustione, Mercedes comunque offrirà sempre anche varianti elettriche. Il management punta ad una marginalità del 14%, target estremamente difficile.


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MessaggioInviato: sab mag 21, 2022 2:00 pm 
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Mercedes to debut EV-focused MMA platform for 'entry luxury' models in 2024
Mercedes-Benz will debut its MMA platform for smaller, 'entry luxury' models in 2024, as it seeks higher profits in the compact segment.

NICK GIBBS
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Mercedes CLA Shooting Brake 2022
The CLA Shooting Brake (shown) is one of Mercedes-Benz's current compact models. It is built on the MFA2 platform, but future "entry luxury" models will be on the upcoming MMA architecture.

Mercedes-Benz's new, more luxury-focused MMA entry-level platform will launch in 2024 with an all-electric model in 2024, the company said.

The "electric first" platform, which can also accept internal-combustion engines, will debut a new generation of technology and set the standard for future Mercedes architectures to come, CEO Ola Kallenius said.

Mercedes briefly showed a silhouette of a compact coupe-styled sedan that will be built on the platform at the event. Analysts were also given a preview of a physical car, but no official images were released.

"This new MMA architecture ushers in a new generation of technology, both on the drivetrain side in terms of battery chemistry, efficiency. and the drivetrain itself," CEO Ola Kallenius told analysts at the group's capital markets day in Monaco. It will also use the new MBOS infotainment system.

RELATED ARTICLE

Mercedes to put emphasis on top-end models in luxury-car profit race
Mercedes plans to push its entry-level models much further upmarket, with higher prices and a lower share of the automaker's overall sales. The number of body styles in the segment (mostly compact size) will be cut to four from seven, and the share of Mercedes' sales will be trimmed 25 percent from 2019 levels by 2026.

Entry-level volumes were 680,000 globally in 2019, Mercedes said, a figure that fell to 570,000 in 2021. In that same time period, average selling price rose by 20 percent; it will be "significantly up" by 2026.


Mercedes-Benz
The automaker has previously described MMA as "electric first," while still able to incorporate internal-combustion engines. Mercedes did not mention internal-combustion versions on Thursday.

Kallenius said the Vision EQXX show car that Mercedes used to demonstrate a 1,000 km (620 miles) battery range was the "proof point in action" for the electric technology in MMA models.


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Now in its 40th year, S&P Global's CERAWeek is widely considered to be the most prestigious annual gathering of CEOs and ministers from global energy and utilities, as well as automotive, technology, manufacturing, policy, and financial communities.
READ MORE
The MMA architecture will also debut Mercedes' MBOS infotainment operating system, which will appear on all future platforms, including the electric MB.EA architecture that will gradually replace the EVA2 platform that underpins the EQS and EQE.

Compact models on the MMA platform will have a higher margin than those on the current MFA2 platform, which includes A- and B-Class models, Mercedes Chief Financial Officer Harald Wilhelm told analysts. "Margin per unit should be better than what we had in the past," he said.

Volume, but at a cost
Mercedes has significantly increased sales volume in recent years by expanding its compact lineup with models such as the CLA Shooting Brake and B-Class minivan. Overall sales reached 2.3 million in 2019 up from 1.4 million in 2011.

But the new sales have come at the expense of profit margins, Wilhelm said.

"Maybe I haven't been completely happy with the margin in 2019," he said of the compact models. He said that year will be the baseline for future entry-level profit targets, which were not broken out specifically.

Overall, Mercedes is aiming for 14 percent margins by the middle of the decade, and the automaker said that entry luxury profits would "support group margin ambition."

Profits for the company's compact models improved in 2021 as Mercedes cut some trim lines and raised prices, Wilhelm said.

Prices will continue to increase in the future, Mercedes said, without being specific.

"The entry point to the Mercedes brand in the future will be a different one than today," Kallenius said.

Qualche dettaglio in più riguardo alla strategia per le future compatte Mercedes. Il primo modello sarà introdotto nel 2024 e sarà una coupè a 4 porte (penso l’erede della CLA). La piattaforma sarà electric first ma ci saranno ancora versioni ibride a benzina. I motori saranno sviluppati insieme a Geely/Volvo.
Le compatte costeranno parecchio in più delle attuali versioni (già abbastanza care) in modo da raggiungere il difficile margine del 14%. In pratica ne vogliono vendere parecchie di meno.
Per decenni l’industria tedesca (ma anche quella americana) è stata costretta a sviluppare e vendere modelli compatti (Serie 1, Kl. A nelle sue varie iterazioni, la famiglia Up etc.) per rientrare nei limiti di CO2.
Adesso con la rivoluzione elettrica basta creare un suv pesante 3 tonnellate a batteria e voilà sei subito green :briaco


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MessaggioInviato: lun mag 23, 2022 8:58 am 
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daimlerchrysler ha scritto:
Mercedes to debut EV-focused MMA platform for 'entry luxury' models in 2024
Mercedes-Benz will debut its MMA platform for smaller, 'entry luxury' models in 2024, as it seeks higher profits in the compact segment.

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Mercedes CLA Shooting Brake 2022
The CLA Shooting Brake (shown) is one of Mercedes-Benz's current compact models. It is built on the MFA2 platform, but future "entry luxury" models will be on the upcoming MMA architecture.

Mercedes-Benz's new, more luxury-focused MMA entry-level platform will launch in 2024 with an all-electric model in 2024, the company said.

The "electric first" platform, which can also accept internal-combustion engines, will debut a new generation of technology and set the standard for future Mercedes architectures to come, CEO Ola Kallenius said.

Mercedes briefly showed a silhouette of a compact coupe-styled sedan that will be built on the platform at the event. Analysts were also given a preview of a physical car, but no official images were released.

"This new MMA architecture ushers in a new generation of technology, both on the drivetrain side in terms of battery chemistry, efficiency. and the drivetrain itself," CEO Ola Kallenius told analysts at the group's capital markets day in Monaco. It will also use the new MBOS infotainment system.

RELATED ARTICLE

Mercedes to put emphasis on top-end models in luxury-car profit race
Mercedes plans to push its entry-level models much further upmarket, with higher prices and a lower share of the automaker's overall sales. The number of body styles in the segment (mostly compact size) will be cut to four from seven, and the share of Mercedes' sales will be trimmed 25 percent from 2019 levels by 2026.

Entry-level volumes were 680,000 globally in 2019, Mercedes said, a figure that fell to 570,000 in 2021. In that same time period, average selling price rose by 20 percent; it will be "significantly up" by 2026.


Mercedes-Benz
The automaker has previously described MMA as "electric first," while still able to incorporate internal-combustion engines. Mercedes did not mention internal-combustion versions on Thursday.

Kallenius said the Vision EQXX show car that Mercedes used to demonstrate a 1,000 km (620 miles) battery range was the "proof point in action" for the electric technology in MMA models.


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Now in its 40th year, S&P Global's CERAWeek is widely considered to be the most prestigious annual gathering of CEOs and ministers from global energy and utilities, as well as automotive, technology, manufacturing, policy, and financial communities.
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The MMA architecture will also debut Mercedes' MBOS infotainment operating system, which will appear on all future platforms, including the electric MB.EA architecture that will gradually replace the EVA2 platform that underpins the EQS and EQE.

Compact models on the MMA platform will have a higher margin than those on the current MFA2 platform, which includes A- and B-Class models, Mercedes Chief Financial Officer Harald Wilhelm told analysts. "Margin per unit should be better than what we had in the past," he said.

Volume, but at a cost
Mercedes has significantly increased sales volume in recent years by expanding its compact lineup with models such as the CLA Shooting Brake and B-Class minivan. Overall sales reached 2.3 million in 2019 up from 1.4 million in 2011.

But the new sales have come at the expense of profit margins, Wilhelm said.

"Maybe I haven't been completely happy with the margin in 2019," he said of the compact models. He said that year will be the baseline for future entry-level profit targets, which were not broken out specifically.

Overall, Mercedes is aiming for 14 percent margins by the middle of the decade, and the automaker said that entry luxury profits would "support group margin ambition."

Profits for the company's compact models improved in 2021 as Mercedes cut some trim lines and raised prices, Wilhelm said.

Prices will continue to increase in the future, Mercedes said, without being specific.

"The entry point to the Mercedes brand in the future will be a different one than today," Kallenius said.

Qualche dettaglio in più riguardo alla strategia per le future compatte Mercedes. Il primo modello sarà introdotto nel 2024 e sarà una coupè a 4 porte (penso l’erede della CLA). La piattaforma sarà electric first ma ci saranno ancora versioni ibride a benzina. I motori saranno sviluppati insieme a Geely/Volvo.
Le compatte costeranno parecchio in più delle attuali versioni (già abbastanza care) in modo da raggiungere il difficile margine del 14%. In pratica ne vogliono vendere parecchie di meno.
Per decenni l’industria tedesca (ma anche quella americana) è stata costretta a sviluppare e vendere modelli compatti (Serie 1, Kl. A nelle sue varie iterazioni, la famiglia Up etc.) per rientrare nei limiti di CO2.
Adesso con la rivoluzione elettrica basta creare un suv pesante 3 tonnellate a batteria e voilà sei subito green :briaco




Quindi,secondo te, anche audi a3 e bmw serie 1 faranno la stessa fine?


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MessaggioInviato: lun mag 23, 2022 5:17 pm 
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La prossima A3 sarà solo elettrica, è già stato annunciato. Non ci dovrebbe essere una riduzione delle varianti dato che già è stato detto da Dusemann che A1 e Q2 saranno cancellate.
Sulla serie 1 non ci sono notizie certe, ma è probabile che la faranno solo elettrica.


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MessaggioInviato: gio mag 26, 2022 11:05 am 
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https://www.automobilwoche.de/agenturme ... tomatik-um

Dal 2023 Mercedes non venderà più nessun cambio manuale. Non una grossa sorpresa.


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Tanto non li sapeva fare :armi :armi :armi

Ahahahahaha :sdentato

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http://www.teamtoyota4x4forum.org/


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Località: Ginevra
Ma sì, infatti. Avrò guidato tre Mercedes manuali in vita mia, una peggio dell'altra... forse l'unica a salvarsi era la 190E 2.3 con lo ZF.

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Fiat Panda Hobby - 39 cavalli, sì, ma non per tonnellata :alastio:


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Boh, a me il manuale del C180K piaceva, era ben intonato alla vettura.


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MessaggioInviato: lun giu 06, 2022 9:14 pm 
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Hohe Leistung, niedriger Verbrauch: Mit dieser Gleichung versucht die deutsche Autoindustrie seit fast einer Dekade, teilelektrische Modelle in den Markt zu drücken. Besonders Mercedes-Benz hat das Angebot sogenannter Plug-in-Hybride (PHEV), die sowohl einen Verbrennungsmotor als auch einen elektrischen Antrieb unter der Haube haben, in den vergangenen Jahren enorm ausgeweitet und die Technik verbessert.

Die elektrische Reichweite der Plug-in-Hybride mit Sternenlogo hat sich seit 2014 verdreifacht – von 33 auf aktuell mehr als einhundert Kilometer. Unter der Woche können Nutzer so theoretisch emissionsfrei zur Arbeit surren und am Wochenende bei Bedarf auf der Langstrecke mit dem Verbrennungsmotor in die Berge oder an die See fahren. Diese Flexibilität sei „der große Pluspunkt“, betont Mercedes-Vertriebschefin Britta Seeger.

Die Vorständin lobt die Technik und schickt den neuen GLC – immerhin das meistverkaufte Auto der Schwaben – von September an gleich in drei Plug-in-Varianten zu den Händlern: zweimal als Benziner, einmal als Diesel. Das wirkt, als stünde den Teilzeitstromern noch eine große Zukunft bevor. Doch der Eindruck täuscht.

Während Mercedes offiziell die Vorzüge von Plug-in-Hybriden hervorhebt, streicht der Konzern in seinen internen Plänen das Angebot bereits radikal zusammen. Außer der Neuauflage des GLC werden demnach nur noch die E-Klasse im kommenden Jahr sowie vereinzelte Coupé-Derivate einen Doppelantrieb erhalten. Danach ist Schluss.


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Schon bei der nächsten Generation an Kompaktwagen, die 2024 an den Start gehen, werden Kunden lediglich zwischen vollelektrischen Varianten und Benzinern mit 48-Volt-Technik wählen können, erfuhr das Handelsblatt aus Konzernkreisen. Weder Dieselaggregate noch Plug-in-Versionen sind für Modelle wie CLA oder GLB vorgesehen. Die Gründe dafür liegen auf der Hand.

Einerseits verkauft der Konzern immer mehr reine Elektroautos, für die Einhaltung der Klimaziele sind die Plug-in-Hybride daher bald nicht mehr erforderlich. Andererseits sind die Deckungsbeiträge der teilelektrischen Modelle vergleichsweise gering. Zudem ebbt das Wachstum merklich ab, und die staatlichen Zuschüsse als wichtiger Kauf- und Leasingfaktor stehen vor dem Aus.

Die Subventionen sollen wegfallen

Konkret will der grüne Bundeswirtschaftsminister Robert Habeck die Förderung für Plug-in-Hybride bereits mit Wirkung zum 31. Dezember 2022 stoppen. Die Technik sei „marktgängig“, benötige also keinerlei Subventionierung mehr, argumentiert Habeck.

Die Industrie hatte sich zwar darauf eingestellt, dass die Prämien für Plug-in-Hybride von derzeit bis zu 6750 Euro vom kommenden Jahr an sinken werden. Mit einer kompletten Streichung des Umweltbonus hatte aber kaum jemand gerechnet. Setzt Habeck seinen Willen durch, ist der Untergang von teilelektrischen Modellen vorgezeichnet, prophezeien Experten.



„Ohne Förderung wird der Absatz massiv zurückgehen. Das kann auch das Ende des Plug-in-Hybriden bedeuten“, erklärt Matthias von Alten, Autoexperte beim Beratungshaus Publicis Sapient. Sobald die staatlichen Zuschüsse wegfallen, würden teilelektrische Fahrzeuge für viele Kunden unattraktiv.

Schon heute sind Plug-in-Hybride in einer Gesamtkostenrechnung, die auch den Wertverlust der Fahrzeuge berücksichtigt, kaum günstiger als Diesel und Benziner, weisen aber eklatante Nachteile auf. „Sie haben nur eine geringe elektrische Reichweite, verbrauchen wegen ihres hohen Gewichts viel Treibstoff und verfügen aufgrund der Batterie über weniger Stauraum als Verbrenner“, erklärt von Alten.

Ziehe man alle Faktoren in Betracht, sei die Zukunft von Plug-in-Hybriden „mehr als fraglich“, konstatiert der ehemalige Leiter der Marken- und Produktstrategie bei VW und BMW. Zumal ein Gutteil der Nachfrage laut von Alten durch die staatlichen Zuschüsse künstlich stimuliert werde.

Auch Stefan Bratzel, Direktor des Center of Automotive Management (CAM) an der Fachhochschule Bergisch Gladbach, sieht die Technik nahe ihrem Zenit. „Wir werden uns in ein bis zwei Jahren einer Peak-Situation beim Geschäft mit Plug-in-Hybriden nähern“, bekundet der Branchenkenner. Die Fahrzeughersteller müssten sich nun gut überlegen, ob sie künftig überhaupt noch teilelektrische Modelle anböten.



>>Lesen Sie hier, warum Mercedes eine Million Autos zurückruft.

Die jüngsten Verkaufszahlen sprechen klar dagegen. „Der Rückenwind ist weg“, sagt ein Mercedes-Manager. Tatsächlich konnten die Stuttgarter den Absatz von Plug-in-Hybriden im ersten Quartal nur um acht Prozent ausweiten. Zum Vergleich: Die Zuwachsrate bei reinen Elektroautos lag bei Mercedes im gleichen Zeitraum bei stolzen 210 Prozent.

In absoluten Zahlen verkaufen die Schwaben zwar nach wie vor mehr teilelektrische Modelle als ausschließlich mit Strom angetriebene Baureihen. Dieser Vorsprung schmilzt allerdings in rasantem Tempo.

Zur Einordnung: 2021 hat Mercedes mit 228.000 Einheiten noch fast fünfmal so viele Plug-in-Hybride verkauft wie reine Elektrofahrzeuge. Zuletzt waren es freilich nur noch doppelt so viele. Und spätestens 2023 dürfte sich das Verhältnis gänzlich umkehren. Konzernchef Ola Källenius setzt schließlich auf die Devise „Electric only“.




Bei der Volkswagen-Premiumtochter Audi ist dieser Punkt bereits erreicht. Im ersten Quartal haben die Ingolstädter mehr reinrassige Stromer als Plug-in-Hybride produziert. Bei Letzteren ist das Fertigungsvolumen sogar um fast ein Fünftel eingebrochen. Beim bayerischen Rivalen BMW zeigt sich ein ähnliches Bild.

Der Absatz von Plug-in-Hybriden ist bei den Münchenern zuletzt leicht geschrumpft, während jener mit reinen Elektroautos um fast 150 Prozent zulegte. Auch bei den absoluten Verkaufszahlen dürften die Teilzeitstromer bei BMW bald ins Hintertreffen geraten. Im Gesamtmarkt ist dies ohnehin bereits der Fall.

In der Europäischen Union wurden von Anfang Januar bis Ende März rund 224.000 Elektroautos verkauft. Das entspricht einem Zuwachs von 53 Prozent. Gleichzeitig sackte der Absatz von Plug-in-Hybriden um gut fünf Prozent ab, auf 199.000 Fahrzeuge. Das ist insofern bemerkenswert, als sich die Auslieferungen von teilelektrischen Modellen in den beiden Jahren zuvor noch nahezu im Gleichschritt mit den kompromisslosen Stromfabrikaten entwickelt hatten.

Nun klafft erstmals eine eklatante Lücke zwischen den Antrieben. Fällt die Prämie von 2023 an im Leitmarkt Deutschland weg, könnte daraus ein tiefer Krater werden. Der Verband der Automobilindustrie (VDA) ist entsprechend alarmiert. „Die Überlegungen, die Förderung für Plug-in-Hybride auslaufen zu lassen, gefährden den Hochlauf der Elektromobilität“, warnt VDA-Präsidentin Hildegard Müller.



Solange die Ladeinfrastruktur in der Bundesrepublik nur unzureichend ausgebaut sei, brauche es teilelektrische Modelle zur „Vertrauensbildung“ bei der Stromwende. „Reichweitenangst bei Langstreckenfahrten gibt es hier nicht“, erklärt Müller. Statistisch gesehen legen die Deutschen mit ihren Autos allerdings pro Tag selten mehr als 40 Kilometer zurück. Fast drei Viertel aller Pkws hierzulande werden nicht einmal binnen einer Woche mehr als 100 Kilometer bewegt.

>>Lesen Sie hier, warum die staatliche Förderung für Plug-in-Hybride wahrscheinlich gestrichen wird.

Hinzu kommt: Plug-in-Hybride haben ein eklatantes Imageproblem, da sie oft nur im „unökologischen Verbrennermodus gefahren werden“, erklärt Publicis-Berater Matthias von Alten. Grob 80 Prozent der Fahrzeuge würden nahezu nie geladen. Folglich liegen die realen Verbrauchswerte der teilelektrischen Modelle laut Fraunhofer ISI und ICCT bis zu viermal höher als in den Testzyklen.

Ein weiterer Kritikpunkt: Plug-in-Hybride werden deutlich häufiger geleast als gekauft. Bei einer Haltedauer von lediglich zwei bis drei Jahren lässt sich der größere CO2-Rucksack, den teilelektrische Modelle nach der Produktion aufgrund der zusätzlichen Batterie mitschleppen, aber selbst im dauerhaften Strombetrieb keineswegs gänzlich abbauen.



„Auch gebrauchte Plug-in-Hybride werden es extrem schwer haben“, konstatiert von Alten. Der langjährige Branchenbeobachter geht davon aus, dass die Restwerte der Teilzeitstromer überproportional fallen werden. Denn Anbieter wie Mercedes entwickeln die Technik nicht mehr weiter und fokussieren sich lieber auf Innovationen bei reinen Elektroautos. „Somit schlummern in den Bilanzen mancher Leasinganbieter große Risiken.“

Wie schlecht es um die Zukunft der Plug-in-Hybride steht, zeigt nicht zuletzt eine Kehrtwende bei ZF Friedrichshafen. Der süddeutsche Autozulieferer hatte sein weltgrößtes Getriebewerk in Saarbrücken mit 9000 Beschäftigten stark auf das Geschäft mit teilelektrischen Modellen ausgelegt. Die erhofften Stückzahlen mit Hybridgetrieben für Kunden wie BMW bleiben nun aber offenkundig aus.

Der Konzern reagiert und will die Fabrik zügig mit Bauteilen für reine Elektroautos bestücken. „Wir befinden uns in Gesprächen über die Produktion von hochwertigen Elektrokomponenten in unserem Getriebewerk im Saarland“, kündigte ZF-Vorstandschef Wolf-Henning Scheider vergangene Woche an.

Was daraus folgt, bringt CAM-Direktor Stefan Bratzel auf den Punkt: „Die Industrie lässt die Plug-in-Hybride auslaufen.“ Wobei den Stecker zweifelsfrei Wirtschaftsminister Habeck ziehen dürfte..

Mercedes offrirà varianti plug in per la prossima Kl. E ma poi non ci saranno altri motorizzazioni ibridizzati, la colpa è anche dei Verdi tedeschi che vogliono tagliare già a fine anno gli incentivi.


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MessaggioInviato: gio giu 23, 2022 8:55 pm 
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Ola Källenius (53) sparte nicht, als er Investoren und Analysten Mitte Mai zum Capital Markets Day lud. Er protzte. Der Mercedes-Chef empfing die Finanzgemeinde in der Nähe der Sommervilla des verstorbenen Designers Karl Lagerfeld an der Côte d'Azur. Beim Sternekoch-Dinner mischten sich Stars wie Formel-1-Weltmeister Lewis Hamilton (37) oder Rapper und Hobbyautodesigner Will.i.am (47) unter die Gäste. Und, so ganz nebenbei, ließ Mercedes durchsickern, dass man gerade ein Coupé aus dem Jahr 1955 für 135 Millionen Euro versteigert hat. Weltrekord.

Viel wuchtiger hätte Källenius den Gästen sein neues Mindset nicht einhämmern können: "The Economics of Desire". Der Schwede will Mercedes zur Luxusmarke machen.

Die Zahlen sind bereits glamourös. Aber wo zuletzt Sondereffekte wie die globalen Kapazitätsengpässe die Preise hochhielten und Mercedes im ersten Quartal 15 Prozent operative Umsatzrendite einspielte, soll das künftig die Luxusstrategie garantieren. Källenius plant, im unteren Segment (Entry Luxury) künftig 25 Prozent weniger Autos als im letzten normalen Jahr 2019 zu verkaufen, dafür gut 60 Prozent mehr im obersten Segment (Top-End Luxury). Knapp ein Fünftel der Autos soll 2026 im Bereich von rund 100.000 Euro und teils deutlich darüber positioniert werden; der Durchschnittspreis von 70.000 auf 85.000 Euro steigen. Inflationsbereinigt, versteht sich.


Der Mercedes-Chef ist nicht der Erste in der Branche, der auf Chichi setzt. Volkswagens 2019 gestorbener Patriarch Ferdinand Piëch versuchte schon vor knapp 25 Jahren, VW mit Bugatti und Bentley aufzuwerten. Ferrari stilisiert sich seit einiger Zeit als Luxusmarke; Audi und BMW wollen vorsichtig kleinere Modelle aus dem Programm nehmen.

Aber niemand steuert so konsequent um wie Källenius. Ausstieg aus dem klassischen Taxigeschäft, möglichst keine Mietwagen mehr, im Extremfall vielleicht sogar die margenschwachen Vans verkaufen, eine Sparte, die 2021 immerhin fast 390.000 Fahrzeuge verkaufte. In Stuttgart würden diverse Pläne diskutiert, die früher undenkbar schienen, berichten Aufsichtsräte. "Das gilt selbst für das Behördengeschäft", staunt einer der Aufseher.

Bei Investoren kommt es gut an, wenn die alte Zielrendite – zumindest bei günstigem Umfeld – von anfangs 8 bis 10 Prozent plötzlich auf 14 Prozent gelupft wird. Im Unternehmen, aber auch in der Politik, wächst dagegen die Kritik. Ist es klug, wenn sich der Konzern mehr und mehr von der Mittelschicht entfernt? Oder anders: Wer soll überhaupt noch Mercedes fahren dürfen?


Källenius, so fürchten seine Kritiker, steuert die Marke an einen Punkt, an dem die eigene Belegschaft sich ihren Benz nicht mehr leisten kann. Intern gab es in verschiedenen Runden bereits heftige Diskussionen; Kritiker werfen dem Vorstandschef vor, Kunden zu vergrätzen, die der Konzern womöglich noch braucht. Die Aufsichtsratssitzung am 22. Juli drohe für Källenius unbequem zu werden, heißt es aus dem Unternehmensumfeld. Insbesondere die Arbeitnehmer wollten die 100.000-Euro-Frage diskutieren.

Der Konzernchef hatte die Kontrolleure erst wenige Tage vor dem Event in Monaco über seine strategische Wende informiert, noch dazu sehr kurzfristig eingeladen; das verärgerte einige zusätzlich. Der nach Informationen aus dem Management etwas irritierte Aufsichtsratschef Bernd Pischetsrieder (74) soll sich zurück in die 70er und 80er Jahre versetzt gesehen haben, als er von den Plänen hörte, die unteren Modellsegmente weitgehend zu verlassen. Er warnte davor, dass eine Luxusstrategie keinesfalls arrogant sein darf.

Pischetsrieder sieht sich allerdings zumindest zum Teil missverstanden. Er ließ manager magazin ausrichten, er sei von der Luxusstrategie "in keiner Weise irritiert". Im Gegenteil sehe er, "dass Mercedes-Benz im Massenmarkt volumenbedingte Nachteile hätte".

Kleine Zahl, großes Geld: Mit limitierten Sondermodellen wie diesem Maybach, vor dessen Tod von Modestar Virgil Abloh gezeichnet, will Mercedes-Chef Ola Källenius Luxusrenditen einfahren

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Kleine Zahl, großes Geld: Mit limitierten Sondermodellen wie diesem Maybach, vor dessen Tod von Modestar Virgil Abloh gezeichnet, will Mercedes-Chef Ola Källenius Luxusrenditen einfahren Foto: Noah Benjamin
Aber selbst Vertraute von Källenius schlugen Alarm, Luxus könne schnell in Protz umschlagen. In Metropolen würden große Autos vermehrt zum Ziel von Vandalen; die öffentliche Stimmung kippe, zumindest in Europa. "Ich halte diese Strategie für einen Fehler", kritisierte Baden-Württembergs Verkehrsminister Winfried Hermann (69; Die Grünen) den ökonomisch wichtigsten Konzern im Ländle. "Das wird auch zu Akzeptanzproblemen führen."

Källenius lässt sich auf die gesellschaftliche Debatte gar nicht ein, Fragen von Investoren wehrte er an der Côte d'Azur ab. Die Zahl der Personen mit einem Vermögen von mehr als einer Million Dollar wächst von 2020 bis 2025 um die Hälfte auf 84 Millionen. Das ist Argument genug. Der Mercedes-Chef verweist bei dem Thema gern auf die geplante Elektrifizierung seiner Modelle – das muss reichen für das öffentliche Image.

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Stoppen lassen will Ola Källenius sich jedenfalls nicht. Er hat Marco Gobbetti (62) in den Aufsichtsrat geholt, Chef des italienischen Luxusunternehmens Ferragamo. Und selbst vergleicht er Mercedes immer wieder mit dem französischen Vorbild Hèrmes. Wer dort eine Birkin- oder Kelly-Bag bestellt, bezahlt schnell mal einen fünfstelligen Betrag – und wartet ein bis drei Jahre. Wer heute eine G-Klasse will oder das Elektroflaggschiff EQS, muss sich ähnlich lange gedulden


La strategia di Kållenius di posizionare ancora più in alto Mercedes sta incontrando diverse resistenze.
Dagli azionisti non c’è praticamente nessuna critica, sono più che contenti di vedere Mercedes più piccola come azienda ma più redditizia.
Il miglioramento dei margini è visibile ma secondo diversi analisti è in gran parte frutto della crisi dei semiconduttori e della scelta di favorire la produzione di modelli ad alta marginalità.
Mercedes è riuscita a migliorare la redditività delle proprie compatte di generazione in generazione ma non puoi proprio pensare di raggiungere il 15% di ROS con la Kl. A.
Sindacati e politici in Germania sono molto critici verso questa scelta. Vendendo meno auto e solo elettriche di rischia un bagno di sangue occupazionale, Mercedes ha scontentato i tassisti cancellando la Kl. B e la variante taxi della Kl. E.
Dubito che Kållenius e soci si faranno condizionare.


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MessaggioInviato: gio giu 23, 2022 10:35 pm 
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Mercedes sta interpretando in modo forse più accentuato di altri produttori il nuovo mantra, dalla lotta all’ultima targa alla battaglia all’ultimo decimale di margine. I CEO automotive sembrano aver dimenticato che per una Casa che non sia di nicchia, il giusto equilibrio tra quantità e prezzi è una polizza assicurativa contro i rischi, per certi versi opposti, insiti tanto nella produzione a volumi alti e bassa marginalità quanto in quella a volumi ridotti ed alta marginalità. In fin dei conti l’allargamento verso il basso di Mercedes con la 190 è molto più tardi di Bmw nacque, se ben ricordo, dall’idea di consolidare una più ampia base di estimatori del marchio che un domani, almeno in parte, potessero fare il salto verso i modelli più in alto, nonché di spalmare su una base maggiore i sempre più elevati costi fissi è di r&d.


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Per me da questa Pandemia le case automobilistiche ci hanno solo guadagnato, piazzali vuoti, zero sconti, auto che diventano oggetto di desiderio visto che ti tocca aspettarle minimo 6 mesi (quando va di lusso).
Essendoci poca offerta possono anche aumentare i listini a loro piacimento (Se ti va bene è così, altrimenti cerca altrove...)
Dubito che si tornerà ai giorni dei piazzali pieni di Km 0 col 25% di sconto.

D'altra parte, questo sarà un bene per chi deve vendere un usato perchè i prezzi rimarranno alti ed incentiverà le persone a cambiare l'auto meno spesso.

Chi ci guadagnerà tanto saranno anche le assicurazioni, hanno dei listini Eurotax che non rispecchiano assolutamente il valore reale del mezzo assicurato.

Giusto per capirci, la Moto appena presa l'ho pagata 6500 Euro (che è un buon prezzo, vedendo cosa c'è in giro...) me l'hanno assicurata per 5000.

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mauro65 ha scritto:
Mercedes sta interpretando in modo forse più accentuato di altri produttori il nuovo mantra, dalla lotta all’ultima targa alla battaglia all’ultimo decimale di margine. I CEO automotive sembrano aver dimenticato che per una Casa che non sia di nicchia, il giusto equilibrio tra quantità e prezzi è una polizza assicurativa contro i rischi, per certi versi opposti, insiti tanto nella produzione a volumi alti e bassa marginalità quanto in quella a volumi ridotti ed alta marginalità. In fin dei conti l’allargamento verso il basso di Mercedes con la 190 è molto più tardi di Bmw nacque, se ben ricordo, dall’idea di consolidare una più ampia base di estimatori del marchio che un domani, almeno in parte, potessero fare il salto verso i modelli più in alto, nonché di spalmare su una base maggiore i sempre più elevati costi fissi è di r&d.


C’è anche un problema in meno grazie all’elettrificazione. BMW e Mercedes erano costrette ad offrire compatte per ridurre la media di emissioni, adesso un suv elettrico di 5,2 metri pesante 3 tonnellate è molto più ecologico di una Smart a e cilindri. A quel punto puoi evitare di dissanguarti.
D’altronde è utopico pensare di raggiungere margini a doppia cifra con la famiglia della Kl. A.
Secondo i piani interni il segmento C subirà una riduzione del 25% come volumi rispetto alla generazione attuale mentre il prezzo base salirà fino a 50.000 euro.
Le critiche in Germania riguardano questa corsa ai margini perché sacrifica una parte importante dei volumi.


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MessaggioInviato: sab giu 25, 2022 3:07 pm 
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daimlerchrysler ha scritto:
Secondo i piani interni il segmento C subirà una riduzione del 25% come volumi rispetto alla generazione attuale mentre il prezzo base salirà fino a 50.000 euro.
Cioè quanto costava fino a poco tempo fa una segmento E come la 5er :piangi2


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MessaggioInviato: dom giu 26, 2022 8:53 am 
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mauro65 ha scritto:
daimlerchrysler ha scritto:
Secondo i piani interni il segmento C subirà una riduzione del 25% come volumi rispetto alla generazione attuale mentre il prezzo base salirà fino a 50.000 euro.
Cioè quanto costava fino a poco tempo fa una segmento E come la 5er :piangi2


I vari ceos dell’industria automobilistica su dicono convinti che anche dopo un ritorno (chissà quando) alla normalità gli automobilisti saranno più che ben disposti a pagare prezzi maggiorati per le loro auto (n.b. dovremo pagare per l’aumento delle materie prime, per lo shift verso elettrico e digitalizzazione e per permettere loro di mantenere margini più alti).
Io non sono così ottimista.
E’ certo che entro il 2025 diverse case offriranno come modello base un’utilitaria elettrica a partire da minimo 25.000 euro.
Io lo trovo criminale.


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MessaggioInviato: lun giu 27, 2022 7:40 am 
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Le case, come una qualsiasi azienda, sono entità volte a fare soldi, non enti caritatevoli volti allo sviluppo della motorizzazione di massa.
Se è criminale questo, lo è anche il sistema economico attuale.


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MessaggioInviato: lun giu 27, 2022 9:06 am 
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daimlerchrysler ha scritto:
mauro65 ha scritto:
daimlerchrysler ha scritto:
Secondo i piani interni il segmento C subirà una riduzione del 25% come volumi rispetto alla generazione attuale mentre il prezzo base salirà fino a 50.000 euro.
Cioè quanto costava fino a poco tempo fa una segmento E come la 5er :piangi2


I vari ceos dell’industria automobilistica su dicono convinti che anche dopo un ritorno (chissà quando) alla normalità gli automobilisti saranno più che ben disposti a pagare prezzi maggiorati per le loro auto (n.b. dovremo pagare per l’aumento delle materie prime, per lo shift verso elettrico e digitalizzazione e per permettere loro di mantenere margini più alti).
Io non sono così ottimista.
E’ certo che entro il 2025 diverse case offriranno come modello base un’utilitaria elettrica a partire da minimo 25.000 euro.
Io lo trovo criminale.



Sono tutti Briatore ....

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https://app.handelsblatt.com/unternehme ... 56068.html

Secondo handelsblatt verrà cancellata anche la Kl. A, che è la più vendita delle compatte Mercedes ma è anche quella con il prezzo di listino più basso.


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daimlerchrysler ha scritto:
mauro65 ha scritto:
daimlerchrysler ha scritto:
Secondo i piani interni il segmento C subirà una riduzione del 25% come volumi rispetto alla generazione attuale mentre il prezzo base salirà fino a 50.000 euro.
Cioè quanto costava fino a poco tempo fa una segmento E come la 5er :piangi2


I vari ceos dell’industria automobilistica su dicono convinti che anche dopo un ritorno (chissà quando) alla normalità gli automobilisti saranno più che ben disposti a pagare prezzi maggiorati per le loro auto (n.b. dovremo pagare per l’aumento delle materie prime, per lo shift verso elettrico e digitalizzazione e per permettere loro di mantenere margini più alti).
Io non sono così ottimista.
E’ certo che entro il 2025 diverse case offriranno come modello base un’utilitaria elettrica a partire da minimo 25.000 euro.
Io lo trovo criminale.

Semplicemente non si potranno acquistare e ci sarà un fiorente mercato dell'usato

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Guidavo una splendida Range Rover Evoque... Si, si girano tutti al semaforo...
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rimarranno dal 2025 in poi solo:
CLA, CLA SB (non l'avrei mai detto) GLA e GLB
la Classe A e relativa sedan come la classe B andranno in pensione
La A si sarebbe potuta salvare IMHO


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Multiflex ha scritto:
rimarranno dal 2025 in poi solo:
CLA, CLA SB (non l'avrei mai detto) GLA e GLB
la Classe A e relativa sedan come la classe B andranno in pensione
La A si sarebbe potuta salvare IMHO



Come mostra il grafico qui sotto Mercedes perde una parte importante dei volumi con la Kl. A (tutte e 3 le varianti, hatchback, berlina a 4 porte normale con il passo allungato).
E’ lapalissiano che non riesca a raggiungere il margine di una Kl. E però era più che redditizia.
La base sarà la CLA che sarà cara come il fuoco.
Avrà varianti benzina ibride ma anche elettriche.
Pare probabile una mini Kl. G, solo elettrica.


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MessaggioInviato: mar giu 28, 2022 8:49 am 
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daimlerchrysler ha scritto:
Multiflex ha scritto:
rimarranno dal 2025 in poi solo:
CLA, CLA SB (non l'avrei mai detto) GLA e GLB
la Classe A e relativa sedan come la classe B andranno in pensione
La A si sarebbe potuta salvare IMHO



Come mostra il grafico qui sotto Mercedes perde una parte importante dei volumi con la Kl. A (tutte e 3 le varianti, hatchback, berlina a 4 porte normale con il passo allungato).
E’ lapalissiano che non riesca a raggiungere il margine di una Kl. E però era più che redditizia.
La base sarà la CLA che sarà cara come il fuoco.
Avrà varianti benzina ibride ma anche elettriche.
Pare probabile una mini Kl. G, solo elettrica.


un paio di domande:

1) sulla stessa piattaforma della CLA 2025 non avrebbero potuto fare anche una Classe A con le medesime caratteristiche della berlina coupè?
2) visto che si stanno spostando sull'alto di gamma, la CLS avrà eredi?


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MessaggioInviato: mar giu 28, 2022 8:56 am 
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Leggendo tra le righe, sembra che con la prossima generazione non potranno offrire una segmento C elettrica o elettrificata a prezzi competitivi, ovvero a prezzi che consentano un margine di guadagno.
L'ipotesi della segmento C a 50mila euro non è nemmeno troppo lontana, visto che la Megane elettrica (o come si chiama) sta sui 40 mila. Una classe A avrebbe tranquillamente aperto a 50mila.

La vedo brutta, da qui ai prossimi anni :D

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