Top speed All versions of the Ioniq 5 deliver a top speed of 185 kph (115 mph). At the performance end of the spectrum, the big-battery, all-wheel-drive variant covers 0 to 100 kph (0 to 62 mph) in 5.2 seconds.
When it comes to range, the Ioniq 5's large-battery, single-motor version tops the rest, providing up to 480 kilometers (298 miles) on a full charge.
That figure is derived from the European standard, the Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, considered more optimistic than the U.S. standard set by the EPA.
The Ioniq 5 can support both 400-volt and 800-volt charging, meaning it allows for better fast charging. With a 350-kilowatt charger, the vehicle can recharge from 10 to 80 percent in 18 minutes. Five minutes of charging provides 100 kilometers (62 miles) of range, Hyundai said.
The Ioniq 5 rides on a new dedicated electric vehicle platform being rolled out by the Hyundai Motor Group for the Hyundai, Kia and Genesis brands. Called e-GMP, short for Electric-Global Modular Platform, it will underpin the manufacturer's bid to sell 1 million EVs worldwide by 2025.
That goal will cover 23 all-electric models, including EV derivatives of models also offered with internal combustion engines. The Ioniq 5 is the first e-GMP nameplate, but later this year Kia will follow with its own e-GMP crossover, code-named CV. The Hyundai brand plans to expand its EV lineup with the Ioniq 6, an electric sedan, and the Ioniq 7, a large electric crossover.
Hyundai expects to sell 70,000 Ioniq 5 vehicles this year and 100,000 annually starting in 2022, CEO Jaehoon Chang said. About 40 percent of the sales will come from Europe and about 30 percent are expected to come from North America.
Questa Hyundai elettrica è lunga 4,6 mt, pensavo molto di meno. Punta soprattutto all’ Europa. Con la Id3 non ha niente a che fare, parte da almeno 45.000 euro.
Tre metri di passo su 4,6 metri totali. La Ioniq 5 ricorda molto da vicino la 45 EV Concept del 2019 con le sue forme da crossover dalle linee tese e geometriche. La piattaforma modulare ha permesso di adottare un passo di tre metri a fronte di una lunghezza totale di 463 cm, mentre l'altezza di 1,6 metri pone la 5 a metà strada tra una Kona e una Tucson. Il bagagliaio ha un capienza variabile da 531 a 1.591 litri, ai quali si aggiunge il vano anteriore che può ospitare da 24 a 57 litri in base alla configurazione dei motori. Sono molteplici gli stilemi completamente nuovi, come il cofano che integra la parte superiore dei parafanghi e riporta comunque il logo Hyundai, le maniglie delle portiere a scomparsa, i cerchi di lega da 20" e la mascherina totalmente chiusa. I gruppi ottici introducono un nuovo stile sia per luci diurne anteriori, sia per gli elementi posteriori.
|